Weird Science
Stor Bruce Wayne-kapacitet i nya hämndgalna Jack Bauer

2010-05-19  

(Spoilers, you bet!)

Är det filmsuperhjälten »The 24 Man« vi just nu ser födas, under de oförtjänt medieskuggade, verkligt hyperspännande finalepisoderna av den allra sista 24-tevesäsongen? Den rogue-rasande Jack Bauer som nu börjat gå bärsärkargång på New Yorks gator känns allt mer som en Marvel- eller DC-bakgrundsmytologi. Vad föräldramordet gjorde för Bruce Wayne gjorde avrättningen av Renée Walker för Bauer…

Detta är ett genialt startupplägg inför de planerade filmversionerna av 24. Som teveserie kör man medvetet in i en återvändsgränd nu, där Bauers handlingar inte längre går att ursäkta juridiskt, han har blivit en blind hämnare utan framtid i en sedvanlig CTU-formaliserad 24-episoders tevesäsong.¬†Men »The 24 Man«¬†som film, däremot! Två och en halv timme totalspänning i stil med de senaste två, tre avsnitten av slutsäsongen – och med ljuvliga knorrar som Gregory Itzin i paradpresidentrollen som den ultimate Nixon-fähunden Charles Logan!

Mötet på garageuppfarten mellan Bauer i full superhjältekostymering och Logan i sitt bepansrade bilbaksäte var årets actiontittgodis, i en klass som filmer typ Iron Man 2 aldrig kan uppnå. Själva uppbyggnaden är mästerlig. Logans självsäkra lismanden gentemot President Taylor å ena sidan och ryssarna å den andra, samtidigt som Bauer drivs på av ursinnigt, allt mer otåligt hat från andra hållet. Att Logan är dömd att möta Bauer vet vi, så det är ett sådant enormt nöje att se honom tro annorlunda – och hur han bara en halvminut innan Bauers kidnappningsaktion fjantar sig i telefon med ryssen: »haha, det finns inte en chans i världen att Bauer vet att du och jag är insyltade, haha…« (För övrigt underbart repriserad som slutscen, när Logan liggande på ambulansbritsen intrigsnackar med rysspresidenten och flugan på hans skjorta zoomas in så vi fattar att Bauer står och lyssnar på hela skiten.)

När Bauer bullrar fram som rena RoboCop i garagegången korsklipps vi hela tiden till Logans skrikande råttfigur i bilen, för att vi ska kunna krama ur maximal tillfredsställelse. Först tjuter han »It’s Bauer!!!«, sedan när hans livvakter tar sig ut en efter en är han skitsnabb att låsa bildörrarna igen, och när slutligen Bauer är framme vid hans bil, och så snyggt effektfullt stannar upp precis utanför Logans fönsterruta i en extrasekund, börjar gubbfan störtlipa (högt favorit-i-repris-värde). Totalt popcornjubel!

Och med vilket underbart ryggradslöst tempo Logan sedan sladdrar ur sig allt Jack vill veta… Ingen tortyr nödvändig där, inte.

Men det allra roligaste med hela detta¬†24-avslut är att det faktiskt är så fullt-på-riktigt-spännande. På nattbioklassisk nagelbitarnivå. När Jack ådrog sig den slarviga knivskadan på väg in i rysshissen skrek vi unisont »näääeeej«, hela familjen i tevesoffan.

Och fy satan vilken grotesco-grym scen när Pillar ringer ryssen för att kolla läget, och kameran låter oss långsamt upptäcka Bauers sjuka slakteri-manege i takt med att den ende överlevande släpar sig fram till den ringande mobiltelefonen.

Utan tvekan når hela produktionsteamet bakom 24 en absolut kreativ peak just här, just nu.

Nu är det förmodligen inte alls så att Howard Gordon, som alltså börjat jobba på en första filmversion av 24, har funderingar åt »The 24 Man«-hållet.

Tyvärr. För visst hade det blivit fruktansvärt mycket bättre än att få se Jack som ångestfylld farsa och morfar.

[2010-05-19 15:15]
MP

Väntade den här texten, sista avsnitten har varit grymt bra.

[2010-05-19 15:35]
Erik

Följer inte 24, men dräkten Wtf? Vad är grejen?

[2010-05-19 15:49]
Kjell

Hahaha, bara att bita i suräpplet och börja kolla, Erik…

[2010-05-19 17:01]
San

ah, va f-n jag slutade kolla efter 10:e timmen blev lite trött på konstiga vändningar.

[2010-05-19 20:01]
Nilo

Det här är den första säsongen av 24 som jag följer överhuvudtaget och det har varit en svajig, om än sevärd resa med lite märklig casting / märkliga karaktärer bitvis, men nu i och med Bauers ”switch” är det hur bra som helst. Allt är förlåtet.

Är tidigare säsonger lika bra?

[2010-05-19 20:17]
mats

Har Kjell blivit lite väl mycket Hr lördagsmys, eller är det bara jag som är för ung?

[2010-05-19 20:58]
Kjell

mats: Lördagsmys har iofs alltid varit mitt mellannamn.

[2010-05-19 22:05]
rebkin

Klar uppryckning nu när alla broar äntligen kan brännas, och en skön pay-off på de senaste trötta säsongerna. Senaste avsnittet väckte precis de skamlösa känslor Kjell klockrent redogör för. Men fortfarande slarvas det med detaljer som varför Bauer inte har ett basic firstaid-pack med sig (det funkar helt enkelt inte att lalla runt med artärblödningar de timmar som är kvar), varför Logan och ryssarna inte känner till riskerna med mobilsamtal samt en märklig terminologi utan logik (ex suspect v subject). Det trumfas ändå av att ett störtskönt actionflow äntligen flyter på i en välplanerad flertrådad intrig, precis som det ska vara i 24!

[2010-05-20 00:42]
Kjell

(Har rensat bort några off topic-inlägg som först fick mig att missa rebkins on topic-kommentar…)

rebkin: Det finns väl logikluckor i alla led, inte minst i President Tayors resonerande. Men på något sätt inte bara funkar det ändå, det når också en djupare nivå. Serien lyckas faktiskt säga något om hur det rent konkret kan gå till när en politiker ”tappar omdömet”. Känslan av att inte ha något val, att göra vad man ”måste”, att fullfölja det man föresatt sig osv… Det är klyschor, alltihop, när man skriver det så här, men just skildringen av President Taylor och händelseförloppet hon blir offer för gillar jag rent psykologiskt, seriöst.

[2010-05-20 08:49]
rebkin

Precis – det förlösande draget för serieskaparna var att flytta Taylor från en idealiserad och ”god” position till en mer ambivalent och äregirig. Den tvetydigheten (som är skild från dubbel/trippelagent-tugget)räcker långt för att man ska acceptera de förenklat ”onda” skurkarna i detta format. Bra balanserad säsong – hoppas det håller ihop ända in i mål!

[2010-05-20 13:58]
Jimmy

Jag tycker nog att senaste avsnitten har haltat något. Men jag håller med, det absolut senaste var en höjdare, särskilt Jack i tunneln och bilden på ryss-masakern. Jack med mask och hela skiten var asball men ändå något omotiverat. Varför hela munderingen just i det läget? Det känns som att de vill ha en cool mundering till ett nytt tv-spel. Det är ändå skönt att Jack gör brutala saker utan att det hela tiden handlar om ‚Äùthe greater good‚Äù. Det blir obehagligt och motbjudande på ett helt annat sätt nu. Som när han torterar den där ryssen, en del av överraskningen är att de kan gå så långt utan att censureras. Det finns ju egentligen inga riktiga ‚Äùgood guys‚Äù och ‚Äùbad guys‚Äù, båda läger tror på sin sak. Samtalet mellan Taylor och Jack var lysande. Jag rös av välbehag när Taylor frågar Jack vad han egentligen vill. Jack svarar ‚ÄùI want justice‚Äù varpå Taylor snabbt replikerar ‚ÄùAnd I want peace!‚Äù Det är två stora värden som står på spel och som i det läget motsätter varandra. Bådas agenda är förstålig och hedersvärd. Jag tycker just det replikskiftet är bland det bästa i hela 24-historien.

[2010-05-21 18:52]
Jens

Är det någon som kollat The Good Guys ännu? Är det något att ha?

[2010-05-22 10:07]
Johan

Gregory Itzin är helt fantastisk i det här avsnittet. Hans grymtande hånskratt bör han få en emmy för.

[2010-05-22 15:05]
Fredde

Jens: Jag uppskattade The Good guys mer än 24, men sen tycker jag verkligen inte om 24 heller

[2010-05-23 17:12]
Johan

The robocop connection:
http://unrealitymag.com/index.php/2008/12/03/the-24-robocop-connection/

Med senaste avsnittet är cirkeln sluten…

[2010-05-23 17:17]
Johan

Kjell, skriv om robocop-grejen!

[2010-05-26 11:25]
Nilo

Säsongsfinalen pekar mot ett (skamlöst) Jack/Jason Bauer/Bourne upplägg i filmen. Tur att det är min favoritgenre!

[2010-05-26 19:23]
Gösta

Snacka om att gå med flaggan i topp – det sista dubbelavsnittet var kanske det mest spännande under samtliga åtta säsonger. Förutom dramaturgin, Bauers galenskap och presidentens samvetskval fanns det för ovanlighetens skull inget självklart slut. Eller rättare sagt: när slutet väl kom kände man att det inte fanns några andra alternativ – men fram till sista kvarten fanns det hur många som helst. Lysande!

[2010-05-27 00:03]
Kjell

Utan tvekan var de fyra sista avsnitten den sammantaget bästa episodsviten under alla åtta säsonger, och dubbelfinalen ett rent mästerverk.

[2010-05-28 10:14]
Bine

Jag läste recappen av sista säsongen fram till näst sista avsnittet och kollade sista två. Älskade slutet! Älskade ”Taking Down An Ex President”-scenen också. Regissören av det avsnittet, Milan Cheylov, verkar vara klippt och skuren för en actionrökare.

[2010-05-28 10:35]
Kjell

Men det var ju de sista fyra du borde ha kollat!

[2010-05-28 12:31]
Jimmy

Wov. Vilket avslut. De två sista är fantastiska. Jag har inte ord. Så många bra scener. Som den med Dalia och Taylor när presidenten tvingas avslöja att ryssarna ligger bakom mordet på hennes man. Likaså sista scenen med Jack och Chloe. Så himla fin. Jag älskar slutet. Var rädd att det skulle bli årets antiklimax. Skönt att slippa ett cliffhanger-slut i stil med att; dog Jack eller inte, ett skott avlossades, en klipper till svart. Det hade varit så surt. Nu känns det bara så vemodigt och tomt. Även ifall det kommer en film.

[2010-05-28 12:48]
Kjell

Ja, Dalia-Taylor-scenen är kanske det mest kusligt välskrivna jag sett i genren. Så otroligt hantverksmässigt skickligt. Har med det i min text om finalen, som jag hoppas få klar under helgen.

[2010-05-28 15:05]
Jimmy

De måste bli överösta med priser bara för Taylors resa de sista avsnitten, från det att hon lierar sig med Logan och bestämmer sig för att sätta Jack i en holding cell. Hela hennes nedåtgående spiral som når sin kulmen i scenen med Dalia. Det var oerhört skickligt utfört. Jag tror på varenda handling. Hon som spelar Taylor gör det också med sån övertygelse och fick mig att känna så oerhört starkt med all hennes vånda. Jag lyssnade på en panel för några år sen med manusförfattarna till 24. Där berättade de att de förvånades över att alla tyckte 24 var så fyllt med action. De menade att de mest hela tiden placerar två personer i ett rum och kryddar med en stark konflikt. De har ju helt rätt. Mycket av storheten med 24 är ju att det mest är som små kammarspel, och väldigt många av dessa har varit mästerverk den avslutande säsongen.
Jag kommer inte kunna släppa det här avslutet på bra, bra länge. Ser fram emot att läsa din text.

[2010-05-29 00:20]
bine

Om jag hade hängt i svängarna så hade jag sett hela säsongen, nu var jag för rädd att få slutet twitterrejpat. Nu när jag tänker tillbaka på hur jävla bra serien var i början (sen tröttnade jag ett tag) och hur ledsen jag blev när hans fru dog i första säsongen blir jag lite tårögd. Vilken resa det har varit. Måste nästan beta av någon missad säsong snart. Events occur in real time…

[2010-06-02 14:08]
Weird Science » Nu måste Howard Gordon få en Emmy!

[…] ett par veckor sedan skrev jag ingående om genidraget att låta Gregory Itzins makalösa Nixon-psykopat-rollgestalt från säsong 5, […]