Weird Science
Inifrån strejken

2008-01-13  

Brian StackDen pågående film- och teve-strejken i USA går snart in på sin tionde vecka, och trots diverse obekräftade uppgifter om återupptagna förhandlingar tycks författarförbundet WGA och producentditon AMPTP fortfarande stå långt ifrån varandra. Som vi tidigare rapporterat är nu samtliga sena talkshows tillbaka i rutan – Letterman och Ferguson med sina författare, alla andra utan. Vi bad Brian Stack, mångårig författare på Late Night with Conan O’Brien, och nu mitt uppe i strejken, att kommentera situationen.

Hur är stämningen därute?

Överlag väldigt god. Bortsett från den uppenbara ekonomiska sits man hamnat i har jag fått uppleva en del positiva saker också. Till exempel har det varit jättekul att lära känna alla olika författare som man träffar vid strejkmöten – från alla möjliga håll, kollegor jag nog aldrig hade träffat annars. Utöver alla talkshow-författare har jag träffat folk som skrivit för så skilda teveserier som Law and Order, Sesame Street, Sex and the City, Friends och Homicide! Det kanske låter fånigt, men det har faktiskt varit otroligt givande att få en riktig känsla för vårt skrå.

Är du ute och demonstrerar mycket?

Så ofta jag kan, dock inte varje dag, dessvärre.

Så vad gör du egentligen om dagarna?

När jag inte är ute och viftar med plakat gör jag en del voice-over-grejer, som jag har haft tur att halka in på lite här och där. Det är skönt att se hur stöttande alla skådisar är – de vet att samma saker vi förhandlar om nu kommer att påverka SAG och AFTRA senare. Det kan mycket väl bli en SAG- och/eller AFTRA-strejk senare i år, och det är ett av skälen till att AMPTP vill att WGA ska godta en så dålig deal som möjligt. De vet att om de ger oss så lite som en droppe av deras vinst kommer de andra facken också att vilja ha sina droppar. Ju mindre de delar med sig till oss, ju mindre tror de att de kommer att behöva dela med sig till skådespelare, regissörer, och så vidare.

Alla stora talkshows, inklusive den du jobbar på, är tillbaka från sina uppehåll – nästan samtliga utan sina författare. Hur känns det?

Visst skulle det hjälpa WGA om alla sena talkshows fortfarande inte sändes, men jag hade inte riktigt förväntat mig att de skulle hållas borta från rutan i mer än två månader eller så – jag hoppades helt enkelt att strejken skulle vara över vid det laget. Jag uppskattar det faktum att de gjorde uppehåll så länge som de gjorde, framför allt med all press de hade på sig att börja sända igen. Conan och de andra programledarna hamnade i en väldigt jobbig sits – ja, de flesta av dem är själva WGA-medlemmar, men utöver sina författare har de såklart även en massa andra människor i sin personal som de har ansvar för. Vi författare var också bekymrade över alla andra som jobbar på Late Night. Jag gillar alla som jobbar med vår show, och tanken på att någon av dem skulle förlora jobbet bara för att de hamnat mitt i en strejk oroade mig. Tack och lov behövde ingen gå.

Det måste kännas konstigt att se Late Night nu – även om Conan uppenbart är på författarnas sida.

Ja, det känns ganska underligt. Vi vill ju inget annat än att börja jobba igen, och om AMPTP hade brytt sig mindre om att »vinna« den här tvisten, eller lägga grunderna för tuffa framtida förhandlingar med andra fack som SAG, då skulle vi kunna få fram en rättvis, vettig överenskommelse och återgå till det vi älskar att göra.

Hur tror du att World Wide Pants deal kommer att påverka resten av strejken? Är det ett litet steg i rätt riktning, eller kan individuella överenskommelser underminera resten av förhandlingarna?

Jag beundrar Mr. Letterman för att han lyckats få tillbaka sina författare, men om jag ska vara helt ärlig är jag inte säker på att en tillfällig deal med WWP var en bra eller dålig idé. Å ena sidan bevisar det att vad vi kräver är fullständigt rimligt, men å andra sidan kommer en del personer att uppfatta det som att WGA favoriserar vissa aktörer. Jag tror inte det är så, men jag kan förstå om man upplever det på det viset. Om bara de andra programledarna ägde sina egna shower precis som Letterman gör – då hade vi kunnat återgå till arbetet allihop.

Jag noterade att Leno fick högre tittarsiffror än Letterman igen, vilket framstår som helt vansinnigt med tanke på omständigheterna.

Det förvånade mig inte speciellt mycket, han har ju alltid haft bättre siffror än Letterman. Sen är det en annan sak att Leno gör precis det han alltid gjort – framför en lång, skriven monolog i början av programmet. Oavsett om han verkligen skriver alla sina monologer själv, som han hävdar – vilket jag tycker låter högst osannolikt – eller använder skämt från andra författare eller sin egen personal, tycker jag det är ett helt felaktigt beteende. Jag förstår varför han tvingades återuppta showen, och det är väl okej, men som WGA-medlem förväntas Leno inte skriva någonting alls under strejken. Jag inser att 99,999% av hans tittare antingen inte bryr sig om att han bryter strejkregler, eller rentav uppmuntrar honom att göra det, men det gör det inte mindre fel i mina ögon.

Till skillnad från många andra avskyr jag inte Leno, dels för att han verkar vara en hygglig kille, och dels för att jag var ett fan av hans stand-up för många år sen, men jag är väldigt besviken över att han tycks ha valt sina egna intressen före sina WGA-kollegors. Conan gör helt rätt när han bara går ut och improviserar – och han har ju lyckats göra det roligt. Jay har enligt min uppfattning en skyldighet att åtminstone försöka göra detsamma.

[2008-01-13 10:13]
Philip

Fin intervju med The Interrupter! Du som tycks ha koll på strejken, Martin, en sak jag undrat över – betyder avtalet mindre för talkshowförfattare jämfört med t.ex. writers på Lost? De senares produktion kommer ju uppenbarligen att ha större dvd- och ipod-försäljnig, medan talkshows lever ett väldigt kort liv.

[2008-01-13 10:24]
Kjell

Å andra sidan är t ex Comedy Central väldigt stort på nätet, inte minst internationellt, och i motsats till Lost har talkshows (eller kommer att ha) en stor marknad i fråga om Youtube-dealar och liknande.

[2008-01-13 13:30]
Martin

Ja, just nätet är den dominerande grejen för talkshow-författarna (det är viktigt för alla, men då talkshows som sagt sällan kommer på DVD är det extra viktigt för dem), och som Kjell påpekar så svämmar ju nätet över av klipp från dessa talkshows – Comedy Centrals lansering av http://www.thedailyshow.com för ett tag sedan talar ju sitt tydliga språk, det är via korta klipp man bäst upplever programmen.

[2008-01-14 01:37]
Julia

Jag tycker det är synd att Conan faktiskt är roligare att titta på utan manus – jag gillar honom bättre som egen person än som självmedveten monologare med underliga gags som han själv låtsas att han inte står för.

Men jag hoppas att ingen säger det till studiocheferna, för då kanske just de manusförfattarna inte får sina jobb tillbaka.

[2008-01-14 01:55]
Mårthen

Vad händer om arbetsgivarna inte ger med sig? Hur länge kan de strejka? Det är ju inte så roligt att med svansen mellan benen börja jobba igen när strejkkassorna är tomma.

[2008-01-14 02:16]
Martin

Mårthen: jag vet ärligt talat inte hur ett ”worst case scenario” ser ut – det finns säkert ett antal olika varianter på hur det kan sluta.

Julia: tycker nog också Conans monologer normalt sett inte är klockrena, dessutom bryter han illusionen lite för ofta (typ lägger ständigt in disclaimers och ber om ursäkt för ”dåliga” skämt osv), vilket ibland stör mig. For the record kan jag tillägga att hans monologer inte skrivs av hans in house-författare, utan av två killar – glömt deras namn – som inte tillhör staben utan som sitter i LA och levererar monologerna därifrån.

Däremot är jag mycket, mycket svag för all skriven sketch-humor som framförs på Late Night (av det slag som Brian skriver och deltar i) – den är utan tvekan den mest absurda och knäppa humorn av samtliga talkshows, och det märks hur de tar ut svängarna för vad som är acceptabelt och vettigt. Undrar just vad som händer med den typen av knasigheter när man hamnar på The Tonight Shows sändningstid om ett par år.

[2008-01-14 02:24]
Julia

Ok, jag får modifiera mitt inlägg; en hel del av den absurda sketch-humorn uppskattar jag helt klart.

Bara för det kan jag nu inte komma på det exempel på gaghumor som jag hade helt klart för mig som dåligt. Du får lita på att jag hade ett.

Jag älskade när Conan visade sitt kontor och vad han gjorde under strejken, och det hela tiden var sådär på gränsen till att man väntade sig en sketch, för att man är så van, men det var bara Conan som lekte med sina dockor och spelade gitarr.

[2008-01-14 13:31]
ellen

Har någon tips på bra nytt engelskt då? Har litet svårt att botanisera på egen hand i den världen.

[2008-01-14 14:36]
Kjell

Massor av bra nytt engelskt, försöker samla mig för att skriva om det. Men en snabb checklista: Angelo’s är ett måste, nya serien från Sharon Horgan som gjorde Pulling. Jag gillar även Never Better, med Stephen Mangan från Green Wing.

Oj. Där hängde sig hjärnan, kommer inte på fler serier just nu, men återkommer i bloggpostform.

Fast Jonathan Ross är ju i gång igen, han är inne i en ny kreativ period, toppen med Tom Hanks och Chris Rock senast.

Och Lead Balloon har precis klarat av en fantastisk andrasäsong.

[2010-01-14 11:28]
Weird Science » Vi är i krig, välj sida!

[…] av de mest infekterade backstabbing-vändorna i teves historia – för att inte tala om hans svartfotande under författarstrejken häromåret). Men just nu känner jag mest av allt ett vemod över att […]