Weird Science
Vitt hat i Charming

2009-11-06  

samcroLika kallblodigt effektivt som en knark- och vapenkriminell bikerklubb snärjer en hangaround tog Sons of Anarchy förra hösten ett psykologiskt strypgrepp på mig. Och släppte inte taget förrän efter säsongsfinalen – så svettigt spännande att jag var tvungen att gå ut och sätta mig i bilen efteråt, och bara… lugna mig.

Säsong 2 började strålande – inledningsvis satt man ju inte minst och väntade på att få se den första skymten av Henry Rollins, omtalad nykomling i serien, och åtta minuter in i säsongspremiären satt han där, tatuerad i vit kortärmad skjorta, i ett informellt rådslag på dinern. Ihop med sin chef, affärsmannen Zobelle (spelad av Adam Arkin, som jag varit svag för ända sedan han var Mandy Patinkins stabiliserande sidekick i Chicago Hope) som vill etablera sig i den bikergängstyrda Kalifornienhålan. Man har bjudit in Hale, den enda okorrumperade snuten i stan, min favoritkaraktär i serien för hans outröttliga, stenhårda integritet. Och när han hade fått in sitt kaffe pausade jag avsnittet för att hämta en kaffe till mig också – jag menar, Hale, ihop med Arkin och Rollins… här skulle mysas! Men jag hade inte mer än ¬†hunnit blanda in doften från mitt eget kaffe med diner-atmosfären i tevescenen innan säsongens första chock slog mig i magen.

Hale muttrar »jag vet vilka ni är, ni är vitt hat«¬†och lämnar bordet. Herregud. Det är USA:s största nynazistorganisation som kommit för att ta över stan. Och innan avsnittet är slut har de våldtagit gängets gudmoder, bossens fru.

Sedan har årets stora tevedramatiska ödeskamp ritats upp, avsnitt för avsnitt: mobilisering, bakhåll och närstrider, ett krig på liv och död, bikervåld mot nynazisternas hittills överlägsna psykologiska krigföring. Jax skulle kunna göra striden mer oviss, men bakbinds av att fortfarande vara underställd sin allt lynnigare styvfarsa, som tar allt mer ödesdigra felbeslut. Och halvvägs in i säsongen står varje avsnitt och skälver av både dödskamp och defaitism inte bara vad gäller det kriminella herraväldet utan in i minsta detalj, i varje rollgestalts eget vardagsliv av snärjda relationer, innersta önskningar och kringskurna valmöjligheter.

Jag har tjatat i halvannat år om att detta är nya Sopranos. Från början en liten chansning, kanske, men nu vet jag att jag har rätt. Premiärsäsongen var starkare än Sopranos första, andrasäsongen är precis lika stark som¬†Sopranos andra.

[2009-11-06 16:13]
Markus

Snygg sammanfattning av säsongen så här långt. Jag håller helt med, sitter på helspänn genom vartenda jäkla avsnitt.

Jag gillar hur serien vrider och vänder sig, den börjar utveckla en tendens att inte alls gå i den rikting man förväntar sig. Jag menar, att Jemma helt plötsligt sitter och läser Jax’s pappas gamla manifest (eller vad man nu ska kalla det) i smyg, eller att Opie’s sympatier helt plötsligt lutar åt ett helt annat håll än tidigare? Kunde INTE ha föreställt mig det under säsong ett, samtidigt som det nu känns som en helt naturlig utveckling. Skickligt!

[2009-11-06 17:27]
bine

Nu måste jag se, blir jag påmind om. Rollins är en favorit (trots han ganska kassa ryggdunkarserie).

[2009-11-06 17:48]
Jonas

Ja, det är väldigt bra, men nya Sopranos? Hmm. Hur känns det egentligen när Jax hela tiden ska sätta sig på taket och titta mot horisonten i slutet av avsnitten? Och känns det inte lite väl lågbudget ibland? Du vet, lite väl tomma gator, svaga birollsinnehavare (poliserna!) och lite konstlade scener. Känns inte som en serie som kommer hålla i 6 säsonger va?

[2009-11-06 18:18]
Henrik

Seriens stora problem är ju att (nästan) alla är för snygga för att vara low-life bikertyper. Sen det där med att ett MC-gäng håller knarket borta från gatorna känns lite väl 21 Jump Street för att man ska kunna jämföra det med Sopranos.

[2009-11-06 18:33]
UDP

Får hålla med Henrik och Jonas. Visst är det en schysst serie och en riktig nagelbitare men den är ändå ljusår från Sopranos.

[2009-11-06 19:54]
David

Grym text! Men nu måste ni skriva om Kitten Mittens tycker jag

[2009-11-06 21:21]
UDP

”Grym text! Men nu måste ni skriva om Kitten Mittens tycker jag”

Eller hur! Överlägset bästa komediserien just nu och säsongen som går nu är den bästa hitintills.

[2009-11-06 21:30]
David

Man får ju dessutom en bonus på http://www.dicktowel.com

[2009-11-06 23:04]
Kjell

UDP: Absolut, en remarkabel comebacksäsong! Siktar absolut på att skriva nåt.

[2009-11-06 23:49]
Brad Dourif

”Seriens stora problem är ju att (nästan) alla är för snygga för att vara low-life bikertyper.”
Bobbys muff-dive kompenserar ju nästan för det. :)
Btw, det är nästan obehagligt hur tillfredställande det är att se Sutter måla in dem i ett så trångt hörn.

[2009-11-07 03:50]
manen

mjo slutet på säsong tvås första episod var lite av en chocker : (

[2009-11-07 12:54]
LT

mjä, gav upp efter halva första säsongen, kändes mer som raggargänget med ernst-hugo än sopranos tyckte jag.

[2009-11-07 14:31]
Jakob

Ja alltså, vart är realismen? Man märker att det är en foxproduktion när karaktärerna är karikatyrer och när man oroväckande ofta kan räkna ut vad som kommer att hända i nästa scen.

[2009-11-07 16:17]
Kjell

”Foxproduktion”? FX är inte samma som Fox Network utan en betalkanal med samma status och kvalitetsfokus som HBO och Showtime.

[2009-11-07 19:22]
UDP

@Kjell: Jag antar eftersom du skriver comeback att du tyckte att förra säsongen är rätt kass (har jag uppfattat dig fel så kan du bortse från resten som jag skriver) men jag vill ändå påstå att även om den var lite ojämn och innehöll riktiga bottennapp som ”Who Pooped the Bed?” och ”The Gang Cracks the Liberty Bell” så var den, när den var som bäst, helt jävla briljant ändå med avsnitt som ”The Nightman Cometh” och ”The Gang Solves the Gas Crisis”, Känner att gänget fick lite väl mycket skit för förra säsongen.

[2009-11-07 23:47]
Jakob

Kjell, FX står för Fox extented och är en del av fox-gruppen. Läs ditt wiki!

[2009-11-08 00:10]
r

”Jag antar eftersom du skriver comeback att du tyckte att förra säsongen är rätt kass ”

SVAR: Jag är lite intresserad av svaret på det jag med. Jag vill bilda mig en uppfattning om det är värt att beta av första säsongen.

[2009-11-08 00:16]
r

Vad är förresten ”Kitten Mittens” som tidigare kommentarer nämner?

[2009-11-08 03:28]
David

Kitten Mittens är senaste avsnittet av It’s Always Sunny In Philadelphia

[2009-11-08 11:23]
Kjell

Sorry r, det blev lite väl otydligt där. Sons of Anarchys förstasäsong tyckte jag ju, som jag skriver i texten, var enormt bra.

”Comebacksäsongen” syftade på nuvarande säsongen It’s Always Sunny in Philadelphia.

[2009-11-08 11:29]
UDP

Och då undrade ju jag vad du tyckte om förra säsongen av IASIP, Kjell?

[2009-11-08 13:03]
The Till

Måååååååååååååste be. oj, Freudian slipp. se, ska det vara. måste se.

[2009-11-08 17:07]
Kjell

Jakob, jag skrev att FX är INTE är Fox network (utan ett eget bolag i Fox-koncernen). Det Fox du fnyser åt i termen ”Foxproducerad” lyder under helt andra regler än FX, som är lika konstnärligt fria (och ambitiösa) som HBO och Showtime.

[2009-11-08 17:27]
Jakob

Ja, alltså jag tycker ändå att de ekonomiska(och politiska) intressen som avspeglas i Fox Network också syns i FX, i alla fall i Sons of Anarchy. Förankringen til verklighten som är det underbara med HBO (kanske allra mest i the wire, six feet under och sopranos) saknas här. Man spelar hellre på rejält polariserade konflikter som till exempel karaktärer med synliga hakkors tatuerade, svarta gäng med rejäl ”gangstaattityd”(på ett icke förtroendegivande sätt, till skillnad från the wire) och genom att dra in IRA som vapenleverantörer. En överdriven dramatisering om du frågar mig, och knappast en realistisk bild av verkligheten. Sättet att klassificera människor och grupper påminner mig faktiskt om Fox Networks nyhetssändningar. Även om USA till stor del är ett rasistiskt land som är mycket segregerat så är det faktiskt inte så här det ser ut. (Nynazism i organiserat tillstånd är mycket ovanligt i dagens USA)

[2009-11-08 17:45]
Kjell

Well, du har helt enkelt fel. Du läser ”Fox” och läser in förhållanden som inte existerar i FX sätt att jobba – som inte skiljer sig det minsta från Showtime och HBO. Det finns f.ö. ett otal features att läsa om detta, utöver den text jag själv skrev om FX för ett par år sedan. Du kan inte på allvar påstå att något slags Fox-styrelsefolk skulle ha påverkat Kurt Sutter i arbetet med Sons of Anarchy.

Än galnare blir det när du drar in ”Fox networks nyhetssändningar” – menar du Fox News så är du inne på ytterligare ett helt annat, fristående bolag. T o m motsättningarna mellan Fox News och Fox network är stora, vilket visat sig många gånger, t ex när Fox-serien South Park idiotförklarat Fox News.

[2009-11-08 18:02]
Jakob

Ja, men det tillhör ju fortfarande samma koncern. Jag tycker definitivt inte att serien håller samma nivå som bra HBO-serier, utan känns betydligt mer som en fantasi. Det är ju bara min upplevelse och mina associationer, och det är lite lustigt att säga att jag har fel. Dessutom finns det självklart alltid intressen i alla bolag som påverkar vilka serier man tar in och producerar och varken FX eller Showtime har någonsin visat den progressivitet och förmåga att välja ut serier som visar verkliga samhällsproblem som HBO.

[2009-11-08 18:41]
Nilo

Helt klart en av de bästa serierna på länge. Om karaktärerna och konflikterna är ”overkliga”, låter jag vara osagt. Vill man vara positiv, vilket jag är skulle jag hellre kalla dem ”episka”. Pralleller har dragits till ”Hamlet” på annat håll. Personligen gillar jag inte när folk spelar ut Shakespearekortet för att förklara varför populärkultur har kvalitet. Lika lite som när man försöker avfärda fiktion med att den ”är overklig”. Men hursom tror jag att det underlättar att se SOA med någon slags grekisk tragedi-glasögon för att uppskatta den fullt ut.

[2009-11-08 20:49]
abc

Jakob: http://sutterink.blogspot.com/2009/10/sonnys-71st.html (Ang. det tvivelaktiga kriteriet ‘verklighetstrogenhet’)
Sen: ”varken FX eller Showtime har någonsin visat den progressivitet och förmåga att välja ut serier som visar verkliga samhällsproblem som HBO.” Kollar du på The Wire eller Sopranos eller Deadwood för att bli medveten om samhällsproblem vet jag inte ”om jag ska skratta eller gråta”, som man säger.

[2009-11-08 21:33]
Jakob

Först:”Sons is fucking soap opera… but it’s our fucking soap opera” Ja alltså bara för att de tycker om det så, förstår inte riktigt vart du vill komma… HA är ju HA också…
Ja alltså all kultur ska ju skildra samhället och människorna i det, och det är också det jag vill se. Inte för att bli medveten om det, utan eftersom jag vill se det skildras i en tv-serie. Om du hellre gillar verklighetsfrånvända serier så är det din sak, men själv är jag intresserad av samhället och dess utveckling och tv är ett av de medier där jag vill se det uttryckas.

[2009-11-09 02:02]
jibber-jabber

South Park är inte en Fox-serie!

Jakob: Är alltså Sopranos, Six Feet Under och The Wire de enda serierna från HBO som du uppskattade? Vad tyckte du om de ”overkliga” inslagen i dessa serier? Var Omar en allt för orealistisk karaktär i din smak? Kanske tom seriens sämsta karaktär? Sabbade drömscenerna i Sopranos och Six Feet Under din inlevelse? Avsnitten när Tony Soprano vandrar omkring i en drömvärld efter att ha blivit skjuten var seriens sämsta? Vad tyckte du om Rainn Wilsons totalt orealistiska comedy relief-karaktär i Six Feet Under?

Att bedöma tv-serier efter hur ”verkliga” de är och i vilken grad de lyckas ”visa verkliga samhällsproblem” framstår som mycket besvärligt när typexemplen på briljanta serier du lyfter fram är långt ifrån realistiska och högst en av dem har någon som helst ambition att visa på verkliga samhällsproblem.

[2009-11-09 02:46]
San

The Shield visades på FX fullt i klass med vilken HBO serie som helst. Samma gäller Rescue Me och Damages. Tycker Jakob är helt ute och reser. Däremot har jag svårt att se att Sons of Anarchy skulle vara en serie i klass med Shield, Rescue och Damages. Jämförelsen med Sopranos tycker jag haltar, SoA handlar bara om MC gänget och vad som händer runt dom, i Sopranos fick man veta så mycket mer, som när Tony ligger på sjukhuset och börjar snacka med en av patienterna, guldkorn som när Meadows stekar pojkvän försökte betala för middagen när Tony tagit med paret till restaturan osv. Alla tendeser till normalt liv är som bortblåst i SoA, Jax son som föddes med allehanda defekter och vars existens onekligen borde påverka Jax och hans flickväns vardagsliv förhållande, är som bortblåst ur handlingen, ibland ser man någon bära runt på honom som om de hade köpt en liter mjölk i affären. Att sen MC gänget och polisen hänger på sjukhuset som om det vore en fritidsgård utan att någon reagerar irriterar mig till vansinne.

Den enda gången jag tänkte på Sopranos är nu när ”Chibs” hamnat på sjukhuset efter explosionen och de har börjat snacka om att flytta honom för att han saknar försäkring. Men även där gjorde Sopranos mer av en liknande historia, när försäkringsläkaren kom in till Tony och började förklara att han i princip var helt frisk från skottskadan och kunde skickas hem, varpå Tony skäller ut henne efter noter. I SoA har de bara muttrat lite om försäkringen och den egentliga anledningen till att han inte vill skickas till ett annat sjukhus är inte för att vården skulle vara sämre där, utan den något ovardagliga anledningen till att Chibs behöver ”protection” när han ligger där.

[2009-11-09 02:53]
San

Som amerikan kan det reta mig till vansinne nnär europeer lite slentrianmässigt kallar USA för ett rasistiskt land, snark. Men det är en annan diskussion.

[2009-11-09 10:25]
Molly

Det är inte rymdvetenskap.
Biter sig något fast i hjärnan alt magen = bra. Har jag glömt och gått vidare tio minuter senare = dåligt.
SoA följer med ner till drömnivå, alltså är det ovanligt bra i min bok. Bättre än all annan tv jag ser just nu (utom House).

[2009-11-09 16:23]
Rebecca

Tips! :) Recensera Amazing Race senaste avsnitt. De tävlande är i Sverige.

[2009-11-09 16:42]
Brad Dourif

Jag tycker inte det är nåt fel på fiktion för fiktionens/eskapismens egen skull. Och som fiktion (realistisk eller inte) är SoA något av det mest bästa på TV just nu: narrativt, spelat osv. Sutter är otroligt modig när det kommer till att bryta dramaturgiska normer, måla in sina karaktärer i ovanligt obehagliga hörn osv osvo svosososv.

[2009-11-09 16:44]
Kjell

jibber-jabber: Nej, det var ju Fox-serien Simpsons som drev grovt med Fox News, blev fel där i hastigheten.

[2009-11-09 17:18]
Kjell

Jakob: Som du ser har du grovt underskattat/missuppfattat FX och Showtime i relation till HBO, som ju ingalunda har just ”realism” som något slags adelsmärke. Hur ”realistiska” är Curb Your Enthusiasm, Bored to Death, True Blood, Hung, Flight of the Conchords och Eastbound & Down?

HBO är i dag som bäst när det gäller komedier. På dramasidan har de blivit mer målgrupps- och marknadsanpassade med serier som True Blood och The No. 1 Ladies’ Detective Agency (en urvattnad historia som jag har svårt att se FX eller Showtime spekulera fram).

Showtime har gjort serier som Brotherhood, Huff, Sleeper Cell, United States of Tara, Weeds och den mest ”realistiska” av dem alla, dokuklassikern This American Life…

FX har förutom flera redan klassiska dramaserier som The Shield och Rescue Me även varit helt banbrytande på comedysidan: Starved, Sunny in Philly, Testees osv.

Och vad man än själv har för preferenser: FX påverkas inte ett smack av några slags dunkla ”Fox”-värderingar, och det är bara en av dessa tre kvalitetsbetalkanaler som just nu går åt det tveksamt marknadsanpassade hållet och det är faktiskt HBO.

[2009-11-09 17:22]
mxm

vad hände egentligen med sleeper cell? det var så jävla bra. nästan bud på att se om båda säsongerna.

[2009-11-09 17:27]
Kjell

Ja, Sleeper Cell var helt unikt bra. Slutet av S2 framkallar rysningar nu bara jag tänker på det.

Sen skrev Ethan Reiff och Cyrus Voris på ett utvecklingskontrakt med Warner som hittills inte gett ett smack, mer än de gick in och producerade usla Eleventh Hour. Och så totade de ihop grundstoryn till Kung Fu Panda…

[2009-11-09 17:37]
r

OM man helt missat ”It’s Always Sunny in Philadelphia”, vilka säsongher ska man se? Läste i gamla WS-poster om att säsong 2 var dålig. Hämtade sig serien sen?

[2009-11-09 17:48]
Kjell

r: S1 var sensationellt bra, själv såg jag ett slags uppdaterat Seinfeld i grundstoryn, sammansättningen, nihilismen osv. Tror dock det var S3 som dippade lite mer, S2 var kanonbra. Men jag kan ärligt talat inte hålla isär sessarna här, det är också därför jag inte svarat sign. UDP på hans ihärdiga fråga om förra säsongen. Ska nog själv kolla om den.

[2009-11-09 17:59]
r

Men blev den bättre igen, efter s3? Om jag fattat rätt finns det 5 säsonger.

[2009-11-09 18:14]
Kjell

det är det jag inte minns eller kan hålla isär… Jag slutade kolla Philly nånstans mitt i S3, började igen, slutade igen…

[2009-11-09 20:54]
David

Säsong 3 är inte lika bra som de tidigare, säsong 4 har både några sämre avsnitt än 3an och riktigt bra avsnitt. Väldigt ojämn alltså. Och nu är 5an toppen.

[2009-11-10 02:00]
Thomas

Jag håller med Kjell om seriens storhet. Varje avsnitt har en intensitet som är närmast obehaglig, spelet är lysande, karaktärerna och relationerna dem emellan är komplexa.
Fiktion kan omöjligt vara realistiskt fullt ut, det kan ju knappast dokumentärer heller. Inslag måste dras till sin spets, skeenden måste ske snabbare tex.

[2009-11-11 20:22]
Christer

Fantastiskt avsnitt senast, kanske det starkaste på hela säsongen. Älskar verkligen hur Gemma gör allt för att skydda Jax och väljer att berätta på ett sätt som enar klubben istället för att som Sobel tänkt splittra dem. Tycker att den här hösten känts ganska svag överlag när det gäller drama men SoA fortsätter verkligen växa.

[2009-11-13 13:07]
Richard

Tycker det är så larvigt att allt ska jämföras med Sopranos. Lets face it. Så jävla bra var inte den serien. Den var bara först i sitt slag. Som att säga att samtliga skramliga pojkband i tjata jeans, efter The Strokes debut EP, per definition är sämre/bleka kopior.

Sopranos höll inte heller i 6 säsonger. Var egentligen bara omistlig de första två. Six Feet Under dippade under säsong 3&4, men avslutade duktigt starkt. Glöm inte heller bort att HBO gjort den absolut dyraste axelryckningen världen skådat. Rome. Visst blev jag underhållen för stunden, men knappast något jag bär med mig. The Shield däremot kommer jag nog aldrig kunna skaka av mig. Där kan vi tala om episk.

[2009-11-16 08:49]
Frad

Efter att ha läst ett par blogg-inlägg av dig så börjar man få känslan av att du direkt får multipla orgasmer bara av att röra vid en teve-apparat. Och fan vad det smittar av sig, mitt teve-intresse sträcker sig som längst till att leta efter ”family guy” nån gång vid sju-åtta, men du har redan sålt mig på fyra tv-serier.

[2009-11-18 15:43]
kung fu panda

SOA är så orealistisk och tramsig att det inte går att titta på den. Allt måste ju inte vara superrealistiskt på tv, men nån måtta på dumheterna får det ju vara. Drar slutsatsen att de som gillar denna serie har noll koll på outlaw bikers o andra kriminella gäng.

[2009-11-18 16:04]
Kjell

Haha, lustigt inlägg där, pandan, med tanke på att flera kriminella bikergäng i USA uttryckt kärlek och stöd för serien… Och kolla amerikanska H-D-forum, även nördarna älskar den.

Med det sagt känns det som om jag återigen måste påpeka att SoA inte strävar efter kriminalautenticism utan är en mytisk-litterär allegori, och att Sutter siktat på en fusion av Shakespeareskt ödesdrama och såpa-sentiment.

[2009-11-19 02:05]
Rolle

Att SoA inte klarar av ett djupdyk in i en kvasidebatt om realism och att påpeka att det brister eftersom man inte får ta del av medlemmarnas vardagsbestyr får mig att småle!Känns som Sutter vill och lyckas i sin ambition att gå sin egen väg ”being outlaw”. Kan bara hålla med Kjell. Visst kan man ana en viss osäkerhet i delar av manuset och lite ologiska snesteg i handlingen, men det hindrar inte från att konstatera att SoA just nu är väldigt nära veckans höjdpunkt, åtminstone i min soffa!

[2009-11-19 16:09]
Molly

Min soffa också, Rolle.

[2009-11-24 12:52]
Bemp

Tur att jag inte gav upp serien halvvägs in i första säsongen för då trampade den vatten och jag tyckte Kjell i sin första SoA-artikel mest beskrev en egen intellektualiserad version av serien. Mer ett resonemang kring den psykologi man kan skönja i synopsis än det som händer i avsnitten. Typ, Sons of anarcy som det borde vara. Men det tog sig ju verkligen.

När det gäller ”realismen” så får man visserligen fortsätta tampas med den kanske inte helt rimliga relationen mellan det lilla bonniga knuttegänget och deras minst sagt tilltagna syndaregister. Varje gång det börjar smälla i serien tycker jag det är en onödig action-eftergift som bara stjälper trovärdigheten. Ser man till seriens tidsramar utspelar sig ju första säsongen under max en månad? Men hur många hinner dom inte ha ihjäl under den tiden? Ständiga shoot-outs och allehanda våldsdåd och det enda som stör killarna är nån seriefigur från FBI som valsar in en sväng… Brott SoA inte begår i Charming begår de i nåt sorts vacuum får man ibland känslan av… Äsch, randanmärkning. :)