Weird Science
Starkt slut på storartad säsong

2009-06-02  

Säsongens egentliga Breaking Bad-hyllning skrev jag ju här, så betrakta denna bloggpost som ett litet appendix, bara, med några säsongsfinalrelaterade diskussionspunkter. Och med, säg, code orange på spoilerskalan.

Inledningssekvensen var fruktansvärt bra. Vi har ju blivit fragmentariskt matade med den tidigare, hela tiden i svartvitt fast med den rödrosa nallebjörnen i färg, vi har efterhand fått syn på bodybagarna och så vidare. Men nu fortsatte scenen i utzoomning och kamerakranlyft och fick färg, och det var en rysning att upptäcka de höga svarta rökstaplarna i fonden.

Jag gillade att personerna i liksäckarna praktiskt taget inte hade det minsta med den här storyn att göra – men att man blott en minut från slutet inte hade något annat val än att anta att Skyler var den ena (om inte även Walt), eftersom hon satt i bilen och Walt höll på att få henne att kliva ur, samtidigt som man ju börjat förstå att planen skulle krocka i luftrummet ovanför i vilken sekund som helst.

Dessutom var krocken starkt skildrad rent tekniskt – jämför flygkrocken i årets 24, som endast gestaltades i form av ett klipp till presidentens blick i Vita huset-fönstret, och sen ett klipp tillbaka till ett intetsägande rökmoln.

Massor av bra scener även i övrigt:

Som pappans stumma bedrövelse hos den döda dottern, hur han bara såg förbi Jesse utan vare sig ilska eller intresse.

Och hur Skyler bad Walt flytta ut, hur ingen av hans lögner höll längre. Vilket jävla svin han är! Och egentligen har varit hela tiden, ända sedan allra första episoden: självömkande, självupptagen, en usel familjeman.

Och hur (upp)rörande var det inte att se tonårssonens glädje framför skärmen med den tickande paypal-sajten, och höra honom hylla »världens bästa pappa« i teveintervjun. Men jag fick en bisarr känsla av att det var en annan skådespelare som gjorde sonen, han såg likadan ut och lät likadant, ändå var det något som skilde, både fysiskt och hur cp-skadan påverkade talet. Han har väl aldrig låtit fullt så här sluddrande ansträngd tidigare?

[2009-06-02 12:57]
Joakim

han kanske skulle spela lite extra nervös. har aldrig blivit intervjuad i en tv-soffa (live tilloch med?!?). men jag kan tänka mig att man skulle sluddra lite extra och tala en smula ansträngt..

mådde nästan fysiskt illa under hela avsnittet. och har inte kunnat sluta tänka på det sen dess. inte ett av säsongens bästa. men ändå. hoppas walt blir ond på riktigt nu.

[2009-06-02 13:02]
r

Alltså, det är väl utan tvekan samma skådis?
Möjligtvis om det inte är hans röst, utan dubbat, eller nåt sånt.

[2009-06-02 13:03]
Kjell

Men han talade likadant under hela avsnittet, med början när han inte kom till frukosten för att han var så förhäxad av paypalplinget vid datorn.

[2009-06-02 13:04]
Kjell

Och just rösten kändes väl identisk, det var bara sättet han pratade på. Som om avsnittet spelats in vid ett annat tillfälle än övriga.

[2009-06-02 13:38]
pson

Han kanske var hög på meth? :)

[2009-06-02 13:58]
Roine

Planen som krockade till synes utan plotmening och det helt ologiska i att en (innan yrkesokänd) människa vars dotter dött av överdos får återgå till flygledarjobbet inom två månader fick mig mer att tro att dom första nallebjörnsscenerna var inspelade innan säsong tre var godkänd och det var ett sätt för författarna att ge sig själva en hel del utrymme. Kunde ju lika gärna varit Jesse/Walt, Skyler/Hank eller vad fan som helst i påsarna. Kändes B. Lite av TV-mediets problem. Man kan ekonomiskt sett inte avsluta en framgångsrik TV-serie även om det rent storymässigt skulle vara bättre. Synd på det bästa som producerats på länge.

[2009-06-02 14:14]
Kjell

Mediets PROBLEM, Roine? Snarare mediets stora styrka.

Just flygplansgrejen har Gilligan förklarat med att ”In my mind the wrath of God rained down on Walt’s neighborhood”…

[2009-06-02 14:35]
Roine

Jag tycker ofta det blir ett problem. Älskade första säsongen Prison Break men var tvungen att sluta titta i början av säsong fyra. Serien var så tom på idéer att det kändes frustrerande. Tittarsiffrornamotiverade väl dock en säsong till. Samma med House och 24. Älskar serierna och huvudkaraktärerna men när hände senast något nytt? ”Sluta titta då” är ett argument men jag tycker inte det håller. Jag har följt dom här karaktärerna såpass länge att det skulle känns onödigt att bara sluta men det är väl ganska uppenbart att dom bara fortsätter för att reklampengarna är alldeles för stora att slänga bort. Eller så är det här mer subjektivt än jag tror och folk tycker det är awesome att se Kim Bauer hamna i fara igen på grund av sin egen brist på hjärnkapacitet eller se hur Wilson går på en blåsning från House igen. Och igen. Och igen.

[2009-06-02 15:33]
r

Tycker du alltså Breaking bad blivit dåligt, roine?
Själv tycker jag nästan säsong 2 håll högre kvalitet än säsong 1.

Fast som farhågor betraktat kan jag förstå dig. Kan de leverera en till bra säsong vore det ganska bra att sätta stopp där. Då skulle man ha en klassiker. Om de inte inför någon radikalt ny grundpremiss i serien har jag svårt att se det som en långkörare. 3 säsonger tror jag skulle kunna funka.

[2009-06-02 15:54]
Kjell

Just House är ett alldeles ypperligt exempel på det kommersiella tv-mediets premisser som styrka och kreativ tillgång.

[2009-06-02 16:03]
Roine

Absolut inte, r. Säsong två var minst lika bra som ettan trots betydligt fler avsnitt men ofta känns det som serier urvattnas allt för mycket av att man ser på tittarsiffrorna innan man bestämmer om fortsättning eller nedläggning istället för att ta reda på hur mycket story författarna anser sig ha. Ser dock fram emot säsong tre om inte allat annat så för Gus. Fantastisk snubbe.

[2009-06-02 23:40]
Henke

Jag tror säsong tre blir grym. Men jag tror de kan vinna på att sluta därefter.

Jag tycker heroingrejen i de senaste avsnitten har varit jävligt obehaglig. Särskilt det där vidriga pundarhuset i veckans avsnitt. Kan inte riktigt skaka av mig de bilderna…

[2009-06-03 01:34]
JensU

Men hur ska man tolka liksäckarna egentligen? Döingar från granntomten som av outgrundlig anledning fraktats till Walts uppfart?

[2009-06-03 09:11]
Kjell

Jens: Nej, snarare avlidna i flygkraschen. Enligt en intervju med Vince Gilligan ska man även kunna se att liksäckarna inte är alldeles ”välfyllda” utan snarare består av delar av döda kroppar.

[2009-06-03 11:04]
JensU

Jo, att de var offer för kraschen förstod jag nog. Funderade bara på någon rimlig förklaring till att de hamnat framför Walts hus.
Lustigt det du tar upp från intervjun – jag reflekterade faktiskt över att säckarna såg osedvanligt tunna och ”lealösa” ut.

[2009-06-03 12:33]
mxm

”Vilket jävla svin han är! Och egentligen har varit hela tiden, ända sedan allra första episoden: självömkande, självupptagen, en usel familjeman.”

men snälla nån, han producerade metamfetamin för att försörja sin familj! det är det viktiga, inte att han ljög eller var hemlighesfull. typiskt kvinnligt att uppehålla sig vid petitesser istället för att glädjas i tystnad. Walt = mannen hela dagen. Skyler? inte så mycket.
men kårarna var kalla när kycklingmannen såg Walts bild på insamlingsburken. drama!!!

[2009-06-03 13:16]
Kjell

Snarare grottmannen hela dagen.

Men jag tycker du blandar ihop två helt olika saker. Självklart ”håller” man på Walt. Och det adderar ju bara till seriens styrka och trovärdighet, och är kanske också en ren genreprototyp, att han är etthundra procent antihjälte.

Men, han hade faktiskt möjligheten att avstå från knarkaffärerna, genom att acceptera sin ex-affärspartners erbjudande om både pengar och jobb. Jag gillar dock de många bottnarna i just detta, inte bara att Walt hade för mycket ”stolthet” utan att han vägde besvikelsen över hur han manövrerats bort från företaget mot sin nya enterprise…

Sen var det ju också en period då man jublade högt över hans nyupptäckta machismo, som när han blev stenhård bombman i första säsongsavslutningen.

[2009-06-03 15:47]
k-to-the-b

Alan Sepinwalls grymma intervju med Vince Gilligan som Kjell citerade förrut. http://sepinwall.blogspot.com/2009/05/breaking-bad-vince-gilligan-post.html

[2009-06-03 16:29]
r

Tack för länken, det där var väldigt intressant.

[2009-06-03 17:20]
k-to-the-b

Kjell: Tim Goodman som driver bloggen ”The Bastard Machine” (en googling will do) har under säsongens gång haft många intressanta tankar om Walts succesiva övergång till den mörka sidan. Serien började med att han tog ett kasst beslut, men han var i tittarens ögon trots detta inte ond; man (liksom Walt) rationaliserade besluten och handlingarna, han var en komisk nybörjare, en Weeds-Nancy. Under den andra säsongen – med det passiva mordet på Apology Girl som crescendo – har Gilligan m fl väldigt snyggt förskjutit tittarens moraliska sympatier, och låtit oss förstå att Walt tycker om att vara ond. Den dyra cancerbehandlingen var en utlösande faktor till hans handlande, men när Walt skiter i dotterns födelse för att sälja knark kommer vi ofrånkomligt till den jobbiga insikten att medlen (knarkskiten) åtminstone delvis ersatt det tidigare målet (fortsatt familjeliv).

[2009-06-03 17:25]
k-to-the-b

…det var alltså inget svar, bara en reflektion. Vet inte varför jag adresserade den till Kjell.

[2009-06-03 17:44]
Kjell

Precis, Walt har ju fått en ny självkänsla, vilket var varför han valde kriminaliteten i stället för gåvopengarna (från en man som berövat honom hans självkänsla).

Eller som jag skrev i min förra Breaking Bad-text: ”desperationen och dödsångesten under säsong 1 utbytt mot rastlöshet och existentiellt kickberoende (med, så småningom, en ny 200 000 dollars-operation som förevändning).”

Tim Goodman och Alan Sepinwall är f.ö. två favoriter bland amerikanska tv-kritiker.

[2009-06-03 17:58]
r

Jag håller inte med det där om att perspektivet förskjutits tydligt så att Walt blivit ett ”monster”. Det är ju uppenbart fortfarande så att karaktären känner sig obekväm i rollen som kriminell , inget han ”njuter” av. Det var också rätt tydligt hur plågsamt han fann det att hålla tillbaka när knarktjejen dog.
Men vad hade blivit bättre om han lekt livräddare? De hade fortsatt knarka. Sen när pengarna var slut hade hon fortsatt pressa Walt på pengar. Jag tolkade det också lite som någon sorts uppväckt ”faderlig” omsorg om Jesse låg i botten. Plus att det inte var helt ”kallt” han lät bli, det var hela tiden blandat med tvekan, och det gick snabbt

[2009-06-03 18:18]
k-to-the-b

r: Och jag håller inte med dig om att han ”fortfarande känner sig obekväm i rollen som kriminell”; jag tror det är ett slags oerfaren rädsla för det kriminella livet snarare än moraliskt tvivel. När Walt i den suggestiva scenen på sängkanten förklarade för Hank att det först var i o m dödsdomen han började leva, tolkade åtminstone jag det som att det var det kriminella livet (indirekt föranlett av dödsdomen) som fick honom att börja leva – vilket han ju givetvis inte kunde säga.
Och jag tror du underskattar implikationerna av Walts (icke-)handlande vid på-rygg-spyan: han mördade en människa. Visst, han bet sig i handen och började gråta, men ställt i relief mot faktumet att han inte handlade är det perifert. Om han verkligen brytt sig skulle han ha hjälpt henne. Med andra ord: hans gråt och ångest säger ‘vilken ond människa jag är'; hans handlingar gör ingenting för att ändra på det faktumet, e.g. gråten är självömkande snarare än att uttrycka något verkligt tvivel.
Vidare är ju relationen mellan (a) hans faderliga förhållande till Jesse och (b) den rent själviska nyttan av att ha bruden ur vägen (som orsaker till det passiva mordet) komplicerad: Walt rationaliserar mordet delvis med hjälp av ett ”för Jesses bästa”, men jag ser den huvudsakliga orsaken som rent självisk.

[2009-06-03 18:22]
Kjell

Ja, Walts kriminalitet är inget enkelt litet paket. Självklart mådde han skit av att indirekt döda Jane, men lika självklart är det ju att han fått sitt raison d’etre tack vare kriminaliteten. Han växte som människa av att bomba skiten ur mexidealarens högkvarter och sätta sig i respekt, och av att bestämma sig för att expandera – i nästan övertydligt iscensatt kontrast mot svenssonlivet på byggvaruhuset…

[2009-06-03 19:00]
r

k-to-the-b; Nu är ju Walt en fiktiv person, så jag känner mig lite fånigt som sitter och psykologiserar (det är väl upp till författarna att bestäma vem Walt ”är”) men jag _tolkar_ ändå inte hans fortsatta kriminella affärer som att han börjat ”njuta av det” eller är på väg att förvandlas till nån sorts bad-guy-hustler som föredrar det framför familjenn. Jag ser det mer som att det delvis är en sorts ”flyktmekanism”, relaterat till dödsdomen, han flyr in i det där med pengarna som nån sorts existensialistiskt ”tics”. Men att han i grunden älskar sin familj och sorgen över att förlora dem och allt är väl ändå fortfarande en större drivkraft än att han ”njuter” av att vara ”bad”.

[2009-06-03 19:19]
k-to-the-b

Äh, det är ju trevligt att fundera. Men nu vet jag vad du tycker och håller inte med och du vet vad jag tycker och håller inte med, så låt oss ta Lennon/McCartneys råd och låta det va änna.

[2009-06-03 19:35]
r

Ja så säger vi. jag ska bara poängtera att jag menar att jag på sätt ochy vis håller med om att Walt dras till det, men inte pga njutning utan mer ”sticka huvet i sanden”, typ. Ungefär som när han hetsrenoverar sitt hus. Men ja. Nu vet du hur jag menade. God Afton!

[2009-06-03 19:38]
Kjell

r: tycker du gör en klockren Walt-karakterisering, men den står ju inte i motsats till att han 1) är en usel far och make (visst, han älskar familjen, men han kan inte förmedla den kärleken och har inte kunnat så länge vi följt honom), och att han 2) får en kick och en självkänsla av sitt kriminella liv. Allt detta tycker jag stämmer in på honom – punkt 1 och 2 samt hela din beskrivning av motiv/flyktmekanism.

[2009-06-03 20:06]
k-to-the-b

Känner att jag måste kasta mig in igen! Jag håller delvis med er. Jag tror också att Walt tror att familjen fortfarande är huvudsaken. Men jag tror också att han lurar sig själv, då hans handlingar ofta säger något annat. T ex i (den grrrymt spelade) scenen när Sky konfronterar honom: borde han inte, om Sky, Walt jr. och dottern var allt, ha gjort en Linda Blair och spytt upp allt?
Jag måste la flika in att mina möjligheter att sätta mig in i Walts situation egentligen är ganska små, då jag befinner mig på fel sida om både 50-, 40-, 30-strecken, och varken har cancer, fru, barn eller något transportabelt meth lab, så jag vet inte riktigt vad jag går på om. Men det är ju som sagt trevligt att spekulera och fundera. God kväll!

[2009-06-03 21:48]
André

Jag vet inte om det är jag som är extra känslig, men det var ganska länge sedan jag tappade mina sista sympatier för Walt. Den senare hälften av andra säsongen har för mig varit en resa ned i Walts mörker utan något att hålla sig i. Otrevligt men briljant.

Ska bli skönt med en mer lättsam sommar tillsammans med True Blood, Weeds, Entourage och det nya hoppet Hung.

[2009-06-03 22:04]
Kjell

Lättsam sommar? Rescue Me går hela sommaren, ända in i september. Lika starkt som Breaking Bad.

[2009-06-07 22:50]
Joakim

om man får lite breaking bad-abstinens kan jag rekommendera x-files-avsnittet bad blood. tror det är i säsong 5. intelligent skrivet av vince gilligan. innehåller bland annat en herrelös RV som kör runt i cirklar. mulder och den lokale sheriffen (luke wilson) försöker få stopp på den genom att skjuta sönder den. väldigt underhållande!!

[2009-06-08 14:11]
Lucien

Joakim, jag synar din ”Bad Blood”-rekommendation (ett av mina favoritavsnitt f.ö.) och höjer med ”Drive” från säsong sex. Inte bara skriven av Gilligan, utan också starring Cranston i rollen som en man vars huvud är i risk för att explodera…

Bevittnar vi början på en underbar vänskap mellan författare/skådespelare? :)

[2009-06-09 18:40]
Joakim

drive var riktigt bra. har nog inte sett det avsnittet sen det gick.. inte så humoristiskt dock. men spännande. också där starka bb-vibbar! hade nog inte känt igen cranston om jag inte vetat att det var han.. mäktigt!

[2010-04-14 00:02]
Weird Science » Nedstigning i helvetet

[…] som Kjell tidigare noterat så är Walt knappast årets pappa, och har aldrig varit det. Redan från början har han varit […]

[2010-04-14 00:02]
Weird Science » Nedstigning i helvetet

[…] som Kjell tidigare noterat så är Walt knappast årets pappa, och har aldrig varit det. Redan från början har han varit […]