Weird Science
Aningslös antroposofpropaganda i SVT:s Rapport i kväll

2008-09-16  

Hur djupt kan SVT:s fakta- och nyhetsreportrar egentligen sjunka i det anti-vetenskapliga träsket?

Efter att SVT Väst satte tonen – den falskast skorrande som hörts i en svensk dokumentär någonsin – i bisarra Gillbergaffären-haveriet Fördärvet i april, klämde Rapport igår kväll i med ett skärande extranummer. Man lät den djupt ifrågasatta antroposofiska Mikaelgården lägga ut texten om vad man tycker om medicinering av barn med neuropsyktiatriska funktionshinder – utan att förklara vilka de här tomtarna var.

Ämnet för inslaget var intressant, och förtjänade en fördjupning. Det handlade om att barn med autism och aspergers i dag kan få psykosmedicinen Risperdal utskriven.

Jag vill direkt veta allt om detta. Vad säger vetenskapen, svenska neuropsykiatriker, Socialstyrelsen? Vad finns det för siffror och studier?

Rapport ställde sig tydligen inga sådana frågor alls. Jag fick ägna en timme vid datorn i stället för att slutleda mig till att just denna medicinering dels är en sista-utvägen-medicin, dels verkar fungera bra i många fall – Rapport hade lätt kunnat hitta familjer med andra erfarenheter än den anonyma mamma vars negativa omdöme lästes upp i sändningen.

Och i stället för att undersöka på bredden och djupet filmade man bara de antroposofiska zombierna på Mikaelgården och lät dem, till klangerna av små klockor som klingade på måfå i vinden, lägga ut texten. Vaccinationsmotståndaren Jackie Swartz, till exempel, som fortfarande tror benhårt på idiotin att barn får autism av vaccin, och som föredrar mässlingsepidemier som härdar själen. Och den vetenskapligt ifrågasatte barnpsykiatern Per-Anders Rydelius, som fortfarande – trots enorm överbevisning – försöker hävda att i princip allmedicinering av NPF-barn är av ondo. Det finns en stor expertis på aspergers och autism i Sverige, som hade kunnat belysa den här frågan brett och engagerande. Rapport kontaktade uppenbarligen inte en enda sakkunnig.

Det värsta var att Rapport undlät att berätta vad Mikaelgården är för något. Denna flumanstalt framställdes som Sveriges främsta behandlingsgård för aspergers- och autismbarn. I själva verket är stället skandalöst kontroversiellt. Inte nog med att man saknar elementär kompetens att jobba med NPF-barn, man anser att i princip alla vetenskapliga rön om dessa neurologiska funktionshinder är fel. I stället menar man, i enlighet med sin gamle guru och grundare Rudolf Steiner, att problemen är sjäsliga och att man blir frisk genom att härdas och få bättre karma.

Mikaelgården i sig har också otaliga gånger anklagats för psykiska och fysiska övergrepp på barn. Många som bott på gården har vittnat om stenhårda bestraffningar och åtgärder som baseras på fullständiga vanföreställningar om vad autism och aspergers är för något; man låser in barnen och låter dem rutinmässigt utföra tunga sysslor som är att likställa med barnarbete. Många har även berättat om religiös indoktrinering och den sedvanliga waldorfsammanblandningen av vetenskaplig historia och kristen mytologi.

Hur kunde en av Sveriges högst ansedda nyhetsredaktioner drabbas av detta hjärnsläpp? Om vi utgår från att det inte handlar om ideologisk smypropaganda (att det inte är någon waldorfare på Rapportredaktionen som velat kompensera för att Stockholms Universitet, när man tog över Lärarhögskolan, omgående slängde ut antroposofin och waldorfdravlet), så gissar jag att det är Mikaelgården som kontaktat Rapport om Risperdalförskrivningarna till barn, varpå en kass reporter bara snabbgooglat Mikaelgården, missat alla länkar med kritik och vittnesmål (som i många fall kräver vissa förkunskaper för att hitta), samt glömt att göra grundläggande research på vetenskapsläget kring NPF. För vaddå, Mikaelgården har ju redan tipsat om en»expert«,den ideologiskt medicineringsfientliga Per-Anders Rydelius…

Dags att ta fram den allt oftare använda länken till Granskningsnämndsanmälan, gott folk…

[2008-09-16 23:23]
Jeppe

Kjell,
Vad är din personliga länk till detta för dig väldigt viktiga och engagerande ämne? Med en sådan eld och intensitet som du kastar in dig i/på ämnet blir det svårt att ta det du säger som sakligt..

[2008-09-16 23:35]
Kjell

Mitt engagemang för barn med NPF och mot pseudovetenskap finns ju dokumenterat i ett par av länkarna ovan. Det jag skriver här är väldigt basala fakta. Det finns massor av info på nätet om antroposofernas galenskaper. Jackie Swartz har själv skivit lättgooglade artiklar om att barn inte borde vaccineras mot mässling, t ex… Inget av detta är alltså något du behöver försöka värdera utifrån min ‚Äúeld och intensitet√¢‚Ǩ¬ù.

[2008-09-17 01:08]
Emanuel

Word!

[2008-09-17 08:57]
TT

Erfarenhet från 80-talet om Waldorfskola. SvT skulle göra dokumetär om denna kända skola i Stockholm. Då skickades ”störande” barn bort till bondgårdar ute på landet… Min kompis som var dålig på tyska fick då extra rytmi (tror jag det hette, hon fick dansa bokstäver). Kan säga att hennes akademiska kunskaper då var = 0. Har sedan dess varit grymt skeptisk till Waldorf.

[2008-09-17 09:05]
Greta

Det är inte konstigt att man blir upprörd över ett så osakligt Rapportinslag. Det kan ju orsaka allvarliga konsekvenser i form av lidande för de som har diagnoser samt andra som kan bli utsatta. Det talades i inslaget om att Risperdal används mot ”aggressivitet”. Det kan vara fråga om t ex personer med både autism och adhd som är kraftigt våldsamma och skadar andra och sig själva t ex genom självmordsförsök. Det är ingen motsättning mellan medicinering och andra behandlingsformer. Många gånger är det helt nödvändigt med någon form av medicinering, vilket kan ske under en period.
I inslaget visades en lista med biverkningar och man fick intrycket att alla får dessa biverkingar, och att man blir som en ”zombie”. Detta är inte normalfallet. Det behöver inte bli några biverkningar alls. Om medicinen har för stora biverkningar bör man naturligtvis inte ta den. Den beskrevs också som ”tung” psykofarmaka som är avsedd för schizofreni. Men då är dosen väldigt mycket högre än när det gäller t ex asperger. Det fanns alltså en hel del som borde ge anledning till fällning i Granskningsnämnden!

[2008-09-17 09:26]
MP

Greta, du har fullkomligt rätt. Det finns anledning till att vissa av dessa barn måste medicineras. Vet av erfarenhet från personer i min närhet. De kan vara farliga både mot sig själva och sin omgivning och ha svår ångest med vanföreställningar.

[2008-09-17 10:20]
Tobias Struck

Jag personligen finner det intressant att antroposofin lyckats med att bli så rumsren, trots att den har exakt samma raslära som jag undervisar och blir bannad för på forum efter forum och blogg efter blogg. Jag har själv gått 12 år på waldorfskola, 1, 5 år på waldorflärarutbildning, varit medlem i Antroposofiska Sällskapet och startat Antroposofisk Ungdom i Göteborg 1996. I många år tog jag sedan avstånd från hela antroposofin – men sedan upptäckte jag att rasläran som vi fick undervisad oss på gymnasiet var värd att respektera, särskilt i ljuset av resultat från den nutida forskaren professor J. Philippe Rushton. Läran om karmas fysiska uttryck genom förståndshandikapp har jag inte heller svårt att tro på, men jag har också sett en väldigt stor arrogans bland antroposofiska ”behandlare”. Naturligtvis skall vetenskap och medkänsla alltid få det största utrymmet i vården, inte de andliga idéerna. Enligt min uppfattning hade Steiner väldigt många bra idéer – men samtidigt många rena fantasier som han tog på för stort allvar.

[2008-09-17 10:56]
Mejlkungen

Jeppe:

Bara for att tva sidor argumenterar motsatta standpunkter innebar det inte att sanningen maste ligga nagonstans emellan (vilket jag fick intrycket av att du insinuerar i din kommentar). I det har fallet ar det val ganska uppenbart vilka som kan backa upp sina argument med fakta.

[2008-09-17 11:21]
Jocke

Vad är grejen med att svt har börjat betriva någon slags skandaljournalistik? Jag tänker även på Debatt om piratebay grejen och omkringaffärerna där. Vill jag ha sån journalistik kan jag slå på tv 3 och se Robban driva med en kvinna som har gett regeringen virvlat vatten.

I övrigt trodde jag att vi hade bedömt Antroposoferna som ”ofarliga galningar” i Sverige. Som Livets Ord, Falun Gong (stavas det så?), Sheikes smisk-sekt och folk som stoltserar med att gilla hundar bättre än människor.

Jag menar bara en tredjedel av alla jag har träffat med lång waldorf utbildning (minst grundskolan) har vart totala screwballs, vilket är typ samma som för vanlig svensk statlig skola. Ibland så sakanar de dock kunskaper man tar förgivet att folk har, som att kunna engelska eller veta vem Ali Hussein var.

[2008-09-17 11:33]
Emma

Tobias: ”Jag personligen finner det intressant att antroposofin lyckats med att bli så rumsren, trots att den har exakt samma raslära som jag undervisar och blir bannad för på forum efter forum och blogg efter blogg.”
”Läran om karmas fysiska uttryck genom förståndshandikapp har jag inte heller svårt att tro på…”
Gulp.

[2008-09-17 12:56]
Jeppe

Kjell och Mejlkungen:
Nej, jag insinuerar inget alls. Jag läser med stor glädje Kjells artiklar både här och andra ställen. För mig är det dock uppenbart en skillnad i glöd och i intensitet i språk vid de tillfällen det handlat om adhd och behandling vilket gjorde mig nyfiken.
Jag gillar glöd och intensitet.. :)

Tobias:
Du skrämmer mig med dina ideer. Hos gemene man i Sverige är tack o lov ännu inte antroposofin rumsren.

/Jeppe

[2008-09-17 12:57]
Rob

”Läran”. Haha. Ännu en dag har fått mening.

[2008-09-17 12:58]
Bloffer

Har aldrig känt till eller vetat något om antrposofer och waldorff, kände inte ens till sambandet, Kjell gjorde mig lite nyfiken, Tobias Struck gjorde mig mycket nyfiken!

[2008-09-17 13:10]
Kjell

T. Str√ɬºck-nyfikna får vallfärda till hans egen blogg. Jag raderar ytterst sällan kommentarer, men hans rasistgrejer är inget jag vill ha här. Så, ni andra, undvik kommentarer om honom och hans ”lära”, jag vill trots allt inte behandla honom mer orättvist än nödvändigt.

[2008-09-17 13:46]
Jocke

För att närma sig ämnet med barn och medicinering, bokstavskombinationer och så vidare så har jag på olika sätt arbetat med barn i nästan tio år, först som scoutledare och senare som fritidsledare och har arbetat med barn som har haft olika diagnoser under längre perioder.

Jag har därimot inte arbetat med barn som har haft allvarligare autism eller asbergers, dels för att jag inte har kompetensen men mest för att de inte hamnar i den ”vanliga” ungdomsverksamheten (lättare autism verkar ju alla som förstår sig på datorer bra ha nowadays).
Jag ser inte medicinering som en lösning: därimot en pusselbit i lösningen, ibland behövs det inte, ibland är det oumbärligt men oftast så är det till en viss hjälp.

Det enda jag har stött på ofta men aldrig lärt mig hur jag ska hantera är den lilla flickan (som oftast ser ut att vara ett till tre år yngre än hon är) som inte äter någonting, utom en sak, typ snabbmakaroner eller formfranska med kanterna bortskurna, och börjar gråta hela tiden eller i alla fall en gång om dagen. Jag vet fortfarnde inte var jag ska börja hos dem, och ingen annan jag har arbetat med verkar ha någon koll heller. Vilket är synd.

[2008-09-17 13:58]
Kjell

Jocke, din syn på medicinering överenstämmer till 100 procent med min. Och med neuropsykiatrins, bör kanske tilläggas.

[2008-09-17 14:03]
Johan

Jag håller med Kjell i kritiken mot rapport, men märker också en fördomsfull fientlighet mot waldorfpedagogiken, som ju inte har någonting med Mikaelgården att göra.

Eller är det så att om ett kommunalt behandlingshem inte fungerar som det ska, så gör inte den kommunala skolan det heller? Antroposofiska behandlingshem och waldorfskolor är inte samma sak, och kopplingen dem emellan är egentligen mindre än om de drevs i kommunal regi, då de ju ägts och drivits av samma företagsledning.

Jag har själv barn i både waldorf och kommunal skola och det är bra ställen båda två med fantastisk personal som gör allt de kan för att eleverna ska trivas. Det är ändå det som är det viktigaste i skolan; Att få utvecklas till en trygg individ, redo att möta vuxenvärlden.

Jag har också hört och läst en del skit om den svenska sjukvården, men har bara positiva erfarenheter själv. Om Mikaelgårdens verksamhet vet jag ingenting, men jag har en släkting som hade en fantastisk tid på Vidarkliniken (och lever idag ett någorlunda friskt liv efter att ha varit dödsdömd av den ”vanliga” sjukvården).

Vad gäller antroposofisk behandling och konventionell sjukvård så är jag själv övertygad om att en blandning är det bästa. Den konventionella sjukvården får bota symptomen, medan antroposofins styrka är att rätta till orsaken till symptomen.

Det var inte meningen att skriva så långt, men kort sagt: Sluta bete er så fördomsfullt.

[2008-09-17 14:07]
ellen

Tonen är trevligare och sakligare den här gången (med ett, eh, roande/skrämmande undantag…) Kanske Steiner/scientologlobbyn inte hittat ännu. Hoppas de inte gör det alls.

[2008-09-17 14:10]
ellen

Som fö håller med Kjell i den här frågan, till 100%. Har bekanta som fått hela sina liv förstörda av Waldorf-rörelsen.Vuxna barn som på sektmanér drivit sina föräldrar i döden, bokstavligt.

[2008-09-17 14:50]
Kjell

Johan, jag är faktiskt inte det minsta fördomsfull. Vad gäller antroposofins ”läkekonst”, den så kallade ”läkepedagogiken”, så är den inget annat än placebo satt i system. Det finns en stor mängd studier som till och med haft föresatsen att visa på reell medicinsk effekt utan att lyckas det minsta lilla. Vad man dock kommit fram till är att den tid och mänskliga omsorg som läggs på en patient hos antroposoferna är välgörande i sig (placebo) – i motsats till löpande-band-principen på många sjukhus.

Och, Johan, av all den massiva kritik som riktats mot Mikaelgården, inte minst av människor som bott där, så rör en stor del av den waldorfundervisningen – som givetvis går hand i hand med läkepedagogiken. Eurytmin, t ex, är ett centralt moment inom båda verksamheterna. Barnen får ta på sig bokstavskläder och ”dansa bokstäver” både som lågstadie-undervisningsmoment och som autism-/dyslexi-behandling.

[2008-09-17 15:25]
Johan

Det är ju knappast någon hemlighet att eurytmin är ett ämne i waldorfskolan, så kritiken måste ju gälla något annat. Att ”dansa bokstäver” på eurytmin kan kanske liknas vid att ”kasta gris” på gympan. Eurytmi är en sorts gymnastik, där man helt enkelt lär sig koordination, att känna sin kropp. Påminner ibland om akrobatisk gymnastik, men inte lika avancerat. Och till skillnad från den vanliga gymnastiken/idrotten så finns det inga som helst tävlingsinslag i eurytmi. Borde egentligen välkomnas som skolämne även i den kommunala skolan där det ju ofta klagas på att barnen rör sig för lite. Den pedagogiska eurytmin är förresten inte densamma som den man använder inom olika behandlingar. Dessutom finns det ytterligare en variant av eurytmi som används som scenkonst inom vissa teatergrupper. En sorts balett helt enkelt. Jag håller med om att det kan se larvigt ut, men det är absolut ofarligt, och definitivt mer nyttigt än skadligt.

[2008-09-17 15:29]
Johan

Och glömde: Det är mycket möjligt att undervisningen på Mikaelgården är värd att kritiseras, men döm inte ut alla andra waldorfskolor för det. Det är där du är lite fördomsfull. (Fast jag vet i och för sig hur lätt det är att hamna där, jag är själv lika fördomsfull när det gäller Livets Ord-skolor t.ex.)

[2008-09-17 15:32]
gothenburg

Hej, jag reagerade också på att Mikaelgården var på SVT.

Jag har gått på Mikaelgården mellan åren 2000-2004 då jag lärde mig om skapelseberättelsen men inte om evolutionen.

Jag har blivit utsatt för psykiska övergrepp i form av ”nedläggning” och jag har blivit inlåst på mit rum där alla böcker och lampor tagits ut.

Jag har blivit runtsläpad utan skor i spöregn runt hela Mikaelgården.

Mina sidor:
http://www.mikaelgarden.tk
http://folkmakt.blogspot.com/2008/09/mikaelgrden-den-hemska-sanningen.html

[2008-09-17 15:48]
Kjell

Tack, gothenburg, för din kommentar och dina länkar. Viktigt att de får spridning.

Johan, i undantagsfall kanske waldorfskolor kan vara hyfsat harmlösa. Men inslag som kan vara bra inom waldorf finns ofta i andra skolor också, i olika former. Det är inte detta jag vänder mig emot utan hur det flumreligiösa, vetenskapsfientliga sipprar ner genom verksamheten och påverkar undervisningen. För att inte tala om selektionen av elever som framför allt waldorfförskolor sysslar med – personal som avråder föräldrar att söka till dem om barnen är ”fel”, dvs ovanligt utagerande och ”svåra”.

Vad gäller eurytmin så håller det inte att relativisera den, när grunderna för denna, så som se lärs ut inom waldorfutbildningen, är starkt föråldrad pseudovetenskap. Det finns helt enkelt alltför mycket Steiner-tradition kvar inom waldorf som aldrig omprövas eller ställs i proportion till nyare pedagogiska kunskaper och idéer.

[2008-09-17 16:41]
Staffan

Kjell:

Utan att på något sätt vilja försvara antroposoferna eller SVT eller på annat sätt välja sida i den här diskussionen, så vill jag bara påpeka att placeboeffekter inte ska föraktas då de helt enkelt är effekter vars ursprung man inte kan isolera experimentellt. En placeboeffekt behöver per definition alltså inte vara mer övergående eller på annat sätt ”sämre” än en effekt som man kan/tror sig kunna förklara.

[2008-09-17 16:50]
Kjell

Placebo är en toppengrej! Men det hade varit bättre om sekten mystifierade och dyrkade placebo i stället för Steiners navelludd. Och om Landstinget slutade skicka dit patienter som omöjligt kan bli hjälpta av vattenmediciner.

[2008-09-17 16:59]
Epic

blev placerad/tvingad mikaelgården åren 94-98 har varit med om en hel del man kunde blir straffad med ”vilodag” promenader i rasktakt om man inte gick kunde man bli släpad tills man reste på sig. och sen en av medarbetarna i huset gjorde hårt polisgrepp så man trodde att armen skulle gå av sen dom psykiska kränkningar som gjorde mot barnen/eleverna deras undervisning va riktigt usel man lärde sej ingeting har liksom fått läsa om hela grundskolan engelska,matte,svenska pga mikaelgården

[2008-09-17 20:03]
Epic

blev väldigt förbannad när dom svt visade mikaelgården allt kommer tillbaka igen som man vill helst glömma

[2008-09-17 21:39]
z

Heja Kjell!! Det allra värsta med antroposofhemmen är förstås missförhållandena–som naturligtvis, precis som i waldorfskolorna, kommer som ett brev på posten med den ideologi som tillämpas… Det näst värsta är att kommuner och landsting slösar värdefulla medel på verkningslösa behandlingar och pedagogiska metoder. Att det finns barn och unga som trivs ok på antroposofhemmen (många gör det ju dock inte) gör faktiskt inte att metoderna som tillämpas lever upp till grundläggande krav, till exempel ifråga om vetenskaplighet, men också vad gäller etik och moral.
Tack för bra bloginlägg.

[2008-09-18 08:52]
Johan

Nej, Kjell, waldorfskolor är inte harmlösa i ”undantagsfall”. Det är snarare undantagsfall som INTE är harmlösa. Jag förmodar att du inte har några egna erfarenheter, utan hört om andra berättelser och tagit del av de rapporter som du valt ta del av. Precis som för Rapport gäller det att skaffa sig en fullständig och riktig bild av hur det ser ut, och inte bara blint tro på vad någon säger.

Och vad vet du om hur ”eurytmin lärs ut”? Du får det att låta som om det är någon sorts hjärntvätt när det bara handlar om rörelselekar/gymnastik. Hur eurytmin används i behandlingssyfte kan jag inte uttala mig om, men i skolan så ”lär” man sig inte eurytmi, utan man gör enklare övningar. Du överdriver som om ”Staffan Westerberg förstörde din uppväxt”.

Att det på vissa skolor förekommer saker som kan diskuteras är jag mycket väl medveten om. Och det diskuteras även i de flesta waldorfskolor. Det finns lärare som inte hänger med sin tid, men de blir färre och färre. Det är också möjligt att skolorna i t.ex. Järna skiljer sig från de flesta andra som finns på orter med få antroposofer. Eleverna kommer från vanliga Svensson-familjer, och då funkar inte någon ”sektverksamhet”.

Och den där selekteringen du nämner har säkert förekommit, men är absolut ingen regel. Tvärtom får waldorfskolan ofta ta hand om elever vars behov inte kan tillgodoses av den kommunala skolan. På gott och ont, eftersom många av dem kräver extra resurser vilket är svårt för waldorfskolorna som ofta är mycket små. Men av de skolor jag varit på har man givetvis informerat föräldrarna om vad en waldorfskola är för något, varpå några tackar nej, men man har ALDRIG nekat någon att börja. Jo! Vid ett tillfälle, fast det var något år innan jag kom i kontakt med den skolan. Det var en rullstolsbunden elev som inte kunde börja eftersom skolan saknade hiss och andra handikappanpassningar. Skolan var nystartad med ca 20 elever och hade fått dispens med anpassningsåtgärderna några år. Det lustiga med detta var att skollokalerna var en f.d. kommunal skola, så även där hade man alltså varit tvungna att √¢‚Ǩ¬ùselektera√¢‚Ǩ¬ù.

Så än en gång: Blanda inte ihop behandlingshem och waldorfskolor, det är INTE samma sak.

[2008-09-18 09:27]
Stefan

Med den till synes lite märkliga kombinationen att vara bror till Kjell och samtidigt ha barn på en waldorfskola (som jag är utomordentligt nöjd med!!) så kanske man kan avsluta denna diskussion som hamnat en bra bit utanför ämnet.

Både Kjell och Johan tycks kunna skriva inlägg efter inlägg med försök att övertala den andre om vem som vet bäst, men då ingen kommer att lyckas är det väl ingen större idé? Waldorfskeptikerna har gott om andra forum att vända sig till, och waldorfvännerna har sina. Personligen är jag en ”skeptisk waldorfvän”.

[2008-09-18 10:10]
Kjell

Stefan, att placera barn på waldorfskolor kan inte sällan vara det bästa alternativet där man bor. Jag är snudd på lika skeptisk till den kommunala skolan och det svenska skolsystemet som till waldorfflummet…

Johan, selekteringen har jag sett på flera skolor/förskolor i min närhet. Föräldrar som vänligt men bestämt fått förklarat för sig att deras barn ‚Äúkanske inte riktigt√¢‚Ǩ¬ù passar in.

Att waldorflärarutbildningen nu ogiltigförklarats av Stockholms universitet säger tyvärr mer än vad waldorfförespråkare vill göra gällande. Det handlar om ett systemfel i själva utbildningen.

Jag anser att även bra waldorfskolor är av ondo på det stora hela. Waldorf är inte ännu en gren på det pedagogiska trädet, går inte att jämföra med reggio emilia osv. Waldorf bygger på kvasireligiös, anti-vetenskapliga idéer om reinkarnation som inte hör hemma i dagens skola. Det spelar ingen roll att Steiner glidit ur fokus och att många waldorfskolor fungerar.

Men sätter man in det i ett större skolperspektiv så inser jag givetvis att det inte är ett alternativ att ‚Äúlägga ner√¢‚Ǩ¬ù waldorfskolor, det finns många som fungerar bättre än ytterligare många kommunala skolor. Det jag skrev om ‚Äúi undantagsfall harmlösa√¢‚Ǩ¬ù handlade just om det undermåliga i Steinerpedagogiken, det som av ideologiska skäl undantas. Att detta inte erbjuds waldorfelever.

Det vore en sak att ”plocka lite” från waldorfidéer och mixa in i en modern palett av pedagogisk vetenskap. Men att köra hela paketet i rakt nedstigande led från Steiner är inget som borde höra hemma i dagens svenska skola. Och, ja, jag är emot allt vad religiösa/ideologiska friskolor heter – skolundervisning måste bygga på bredaste möjliga vetenskapliga konsensus.

[2008-09-18 10:27]
Kjell

Kanske också borde lägga till att det jag vänder mig emot mest, rent praktiskt, i waldorfidéerna är den totalt otillåtande attityden. Alla material man inte får använda, all kreativitet som kvävs av fullständigt absurda regler som aldrig diskuteras. Barn som leker på ”fel” sätt avbryts och tillrättavisas.

[2008-09-18 10:48]
Bernhard

Fantastiskt nytt House igår. När kommer rapporten?

[2008-09-18 10:57]
Kjell

Ja, verkligen… Ett av de bästa House-avsnitten ever. Hade tänkt vänta ett par avsnitt med att skriva något men får se om jag kan hålla mig.

[2008-09-18 10:59]
Stefan

Håller med, det är där jag är skeptisk.

Waldorfskolan i sig är varken kvasireligiös eller anti-vetenskaplig, men tyvärr är det oftast antroposofer som intresserar sig för att bli waldorfpedagoger, och då finns ju dessa idéer inbyggt hos stora delar av personalen. Och eftersom det alltid är kollegiet som gemensamt bestämmer på en waldorfskola så har de ofta svårt att själva se olika typer av problem ens när det viftas framför nästan på dem.

Vad gäller själva pedagogiken däremot, sättet att lära ut, vad man lägger vikt på, så skulle man kunna lyfta över rubbet till den kommunala skolan (som ju blivit lite mer waldorfsk de senaste 10-20 åren). Ända problemet kan kanske vara att extremt begåvade elever kan hållas tillbaka lite, och då förmodar jag att montessori är att föredra (fast där är jag inte särskilt insatt).

[2008-09-18 11:06]
Kjell

Ja, Stefan, du förklarar väldigt bra vad som är problemet – att det ÄR en antroposofisk verksamhet. Men pedagogiken är ju också inbyggd i detta. Och det finns SÅ mycket modernare pedagogisk kunskap som OCKSÅ skulle kunna ”lyftas in” i den kommunala skolan ”rakt av”, så just waldorf erbjuder i realiteten inget alls som är unikt i sig.

Montessori är lika illa, förresten. Min erfarenhet är att montessori-förskolor är sämre än waldorf, vad gäller det ”otillåtande”. På en motessoriförskola här i Nacka så har föräldrar i ett veckobrev blivit anmodade att inte låta barnen bygga med lego hemma eftersom detta ”motverkar förskolans intentioner”.

[2008-09-18 11:14]
Stefan

Och så hann du med en kommentar till, Kjell, och det verkar om jag höll med om den ”totalt otillåtande attityden”.

Givetvis gillar jag inte heller sånt, men har aldrig märkt av några sådana attityder, även om det säkert förekommer på sina håll. De förbud som funnits har varit detsamma som på mina andra barns kommunala skolor: Personliga leksaker stannar hemma, inga mobiltelefoner under skoltid, snöbollskrig på bestämda platser etc.

Att man därutöver använder sig av naturliga material är väl bara att applådera!? Ekologisk hållbarhet borde genomsyra varje skola (och annan verksamhet med för den delen).

[2008-09-18 11:24]
Lisa

Jag har barn på Waldorf-förskola och har läst detta och velat skriva något utan att riktigt veta hur jag skulle formulera mig. Men nu fick jag en bra infallsvinkel av dig, Kjell.

Från början var vi väldigt nöjda, först bara glada och lättaade att ha fått placeringen givetvis, efter oviss väntan i kö och att ha tittat på en annan förskola vi inte alls kände oss hemma i. Sedan kändes allt så varmt och välkomnande hos Waldorf, vackra lokaler, trägolv, bara det!

Men vi har blivit mer tveksamma efter hand. Och de du skriver Kjell om ”otillåtande attityd” stämmer verkligen. Barnen på vår förskola skulle till ex. leta saker i skogen och tillverka något av dem. Vår son hade gjort en jättefin gubbe men råkat använda en liten rund plastbit som personalen, som de sade sen till mig, hade ”missat när vi kollade vilka skogsfynd de hade hittat och tagit med sig”. För vad en av förskollärarna då gjorde var att plocka bort plastbiten och säga ”den här var inte så fin, men vet du vad, jag tror jag har en annan rund sak som vi kan ha istället!” och tagit fram en knapp och fäst på.

Min son protesterade, tyckte inte alls knappen var lika fin. Och då förklarade även den övriga personalen att johodå, träknappen var mycket finare. Flera vuxna mot ett barn.

Vi tog illa vid oss. Särskilt som personalen inte tog till sig någonting av våra synpunkter. Och efter detta har vi sett på verksamheten med nya ögon. Det blir inte waldorfskola för våran del.

[2008-09-18 11:53]
Stefan

Tråkigt Lisa! Att något som egentligen är en bagatell för förskoleverksamheten i förlängningen ska behöva leda till att skolan tappar en elev… Men jag har varit med om andra enstaka händelser som i sig är ganska små men som ledde till att folk ”hoppar av”. Ibland är det föräldrarna som varit ute och cyklat, och ibland är det skolan eller förskolan som varit trångsynta.

Men ett exempel åt det andra hållet är hur min dotter som då gick på lågstadiet var i London och ville köpa en present till klassen. Hon valde då en Big Ben i något plastmaterial. Vad klassläraren egentligen tyckte om presenten sa hon aldrig, utan tackade (till synes uppriktigt) för en fin present och ställde plast-Big Ben i hyllan i klassrummet där den fick stå i flera år. (För att ge exempel på att alla ”waldorfare” inte är likadana.)

[2008-09-18 12:13]
Lisa

Ja, men ju mindre ”Waldorf” de är desto bättre, kan man ju uttrycka det då. Detsamma gäller nog för svenska skolan som helhet, ”ju mindre desto bättre”. Att använda ekologiska material är jättebra men måste det finnas ett helt ”system” av filosofi runt om?

En sak jag funderat över är, lär man sig om Steiner på Waldorf-skolor? När, i så fall, och på vilket sätt?

[2008-09-18 13:56]
Kjell

Stefan, ang. det som Lisa berättar, problemet är som jag ser det att detta INTE är en ”bagatell” för waldorfpedagogerna, utan en av huvudlinjerna. Sen är det självklart skönt att det finns lärare som kan placera plastkitsch även i en waldorfhylla.

En annan sak jag har ytterst svårt för med waldorf är självgodheten. Waldorf anses inom rörelsen som den optimala pedagogiken, och man tror på allvar att den skulle raseras om man tog intryck från andra håll och tog in idéer som inte var direkt kompatibla med Steinerdoktrinen. Detta gör också att det ALDRIG är waldorfidéer som kan vara orsak när problem uppstår, felet anses alltid kunna hittas hos eleven. Waldorf lider av en osund brist på ifrågasättande och problematiserande av den egna verksamheten.

Jag har också, i förlängningen av allt detta, väldigt svårt för hur antroposofin och waldorf surfar på ytliga livsstilstrender, och just nu lever högt på att ”medvetna” föräldrar (iaf i Stockholm) tycker att det är ”snyggt”, att där finns en ”designkänsla”… waldorfskolan bärs upp av en väldigt illusorisk yta, en idealbild (som också återgavs på ett kusligt sätt av SVT:s Rapport) som är så mycket mer förförisk, och så mycket lättare att identifiera sig med, än den motsatta schablonen, ”kaoset” på kommunala skolor.

[2008-09-18 14:44]
Stefan

Jag ser inget fel med att man har ett system och en filosofi kring att använda ekologiska material. Tvärtom. På sätt och vis är det själva grundtanken med waldorf, att lära sig förstå helheten och hur saker och ting påverkar varandra. Hur man kan odla ett frö, tillsätta vatten, skörda, tillaga, äta, kompostera och sen använda jorden till att odla det där fröet. En förståelse som annars gått till stor del förlorad i dagens samhälle.

Läser man om Steiner? Svar: Nej, om man inte själv som elev väljer det som uppsatsämne eller dylikt.

Jag kunde emellanåt känna av den där självgodheten Kjell nämner tidigare, men på den här skolan är det helt annat idag, då det har gått några år och stora delar av personalen bytts ut. Däremot tror jag inte att det var själva waldorfidéerna som var orsaken i problemfallen, utan vissa personers enskilda ageranden och tolkningar av vad som är waldorf. Och skolan kan då varit feg och inte vågat erkänna att man gjort fel.

[2008-09-18 15:04]
Thomas R

En annan upprörande sak med tisdagskvällens program på SVT var hur Luuk hjälpte Reinfeldt att få igenom sin nya image som mysfarbror och cool kille.

[2008-09-18 15:57]
Kjell

Stefan, håller med, det är ju rentav så att man gärna vill se betydligt mer av systematisering kring eko-tänk! Tror dock inte det var så Lisa menade? Snarare att ekomaterialfilosofin blir som en ursäkt, när själva tanken i sig inte kräver den dubiösa filosofin. Jag menar, nazismen var ju väldigt inne på ekologi…

(Nej, jag lovar, jag ska INTE börja dra in Steiners raslära nu också, även om den undervisades på vissa waldorfskolor så sent som på 90-talet… Och Steiner själv måste väl anses ursäktad, på 1800-talet var hans rasism mainstream-vetenskap.)

[2008-09-18 16:01]
Kjell

Thomas, visst var programmet kusligt! En statsminister som forcerar igenom FRA-lagen samtidigt som han sjunker ner i mysfåtöljen i alla svenska vardagsrum och pratar platetyder om ABBA (”de har liksom följt med mig genom livet, först var det ABBA, sen var det Duvemåla…). Läskiga grejer.

[2008-09-18 16:12]
Stefan

Tack för att du inte drar in Steiners raslära, men den som är intresserad kan ju även kolla in http://www.thebee.se/comments/PS/Fant1.htm

[2008-09-18 16:37]
Kjell

Bra länk, Stefan – men en partsinlaga som inte har alltför mycket på fötterna. Bör inte läsas utan denna komplettering:

http://www.vof.se/folkvett/20012konsten-att-undvika-historien

[2008-09-18 17:46]
Stefan

Intressant indeed! Jag såg en ungefär lika lång lista någonstans (minns ej var, mer än att den var på engelska) på citat och hänvisningar åt ”andra hållet”. Med alla dessa tusentals skrifter och föreläsningar kan man förmodligen hitta citat som bekräftar eller talar emot det mesta, det gäller bara att välja vad man vill referera till. Helt klart är i alla fall att Steiner hade sina mindre smickrande sidor, och dessutom har jag läst någonstans att han i sin ungdom var ateist, hyllade vetenskapen och förkastade allt ”andligt”, men minns inte var det var någonstans heller…

[2008-09-18 18:21]
Epic

Eurytmi är mycket mer än en träning
lägger in en artikeln som en har skrivit

Eurytmi – rituell magi
Den antroposofiska ”rörelsekonsten” eurytmi är ett mycket viktigt inslag i waldorfpedagogiken. Den som fortfarande tror att antroposofi inte kommer in i undervisningen borde studera teorin bakom denna ”besjälade och förandligade gymnastik”. I Steinerseminariets utbildningsbroschyr presenteras den på följande sätt: ”Bland alla moderna rörelsekonster intar eurytmin en särställning. Den är en helt ny konstart, som har sitt ursprung i en antroposofisk syn på människan och hennes förhållande till ”kosmiska realiteter””. (40)

En närmare studie av eurytmin visar att det handlar om en form av rituell magi där andar och översinnliga krafter manipuleras. Elever tycks inte visa någon större entusiasm för dessa övningar. Lärare klagar ofta på bristande intresse hos barnen. De känner sig inte motiverade.

Ljud och rörelser står enligt Steiner i ett magiskt förhållande till universum. Varje uttalad bokstav styr olika andliga krafter. ”Den som kan behärska s-ljudet kan se in i männens själar och kvinnornas hjärtan”, säger Steiner i boken ”Eurytmi som synligt språk”. (41) Med ljuden för c och k kan människan behärska materien utifrån anden. Det kan vara praktiskt att kunna denna magi när elever är bråkiga. Steiner ger ett gott råd till waldorflärare:

”Tänk er att ni har en skrikhals framför er, en riktig slyngel som förekommer er som ett mycket påtagligt stycke materia och gör er en smula rädd. Ni är honom inte riktigt vuxen, men vill ändå schasa bort honom, trots att ni stelnar till vid hans uppförande, och nu säger ni till honom, men eurytmiskt: kusch! Överallt har ni möjlighet att förnimma dessa ting: hur han vänder sig bort, krampaktigt stelnar till inför den man säger kusch till, men hur man också kan behärska honom.” (42)

Men ännu viktigare än att manipulera människor är det att kunna styra de verkligt farliga demoniska väsendena Lucifer och Ahriman. ”…med blåsljudet uttrycker man egentligen att man inte vill ha något med Lucifer att göra; det som är luciferiskt skall försvinna. När man gör ett stötljud ger man uttryck för att man vill hålla fast Ahriman…” (43)

Dessa idéer påminner om Luthers problem med djävulen, som lär han funnits oftare i Luthers säng än hustrun, om man får tro den gamle prelaten. Det gällde för Luther att komma åt att fjärta i djävulens näsborrar. Då försvann han. Kanske är steget inte så långt mellan antroposofi och den lutherska läran.!

[2008-09-18 22:02]
Måns

Senaste numret av Filter kom i brevlådan idag och innehåller en lång artikel om antroposofin med rubben ”Revanschen”.
Har inte läst än, men anslaget är: Från utskrattade och hånade till hippast i stan tack vare Saltåkvarnprodukterna.

[2008-09-18 23:06]
annika

mycket intressant diskussion.

men allt tal om eurytmi fick mig att vilja se om den här: http://www.youtube.com/watch?v=LbV0mCZ1OSA

[2008-09-19 09:46]
Kjell

Tack för en väldigt klargörande länk, Annika… det är ju faktiskt en waldorfeurytmilärare vi ser i aktion, snackande om ”själens flöde”. Det är väldigt roligt, men gör mig också så irriterad – i synnerhet när Anders & Måns klippt ihop eurytmiskiten med bokstavssången ur ”Fem myror”. Distanslöst flum kontra självdistans och humor… den scenen säger en del om vad den allvarsamma waldorfpedagogiken, med sina Steiner-betongklumpfötter, saknar.

Jag är INTE emot att man dansar bokstäver, tvärtom, men leken tappar all charm och känsla när man tror sig göra detta för att stärka ”själens flöde”.

”Kusch!”

[2008-09-23 14:59]
K

vore intressant att höra vad du tycker om artikeln i senaste Filter, Kjell.

[2008-09-23 15:27]
Kjell

Har bara läst vinklingen på den där Filter-artikeln, som tyvärr verkade sjukt ointressant… Saltå kvarn success story, igen? Det är inte antroposofernas fasad som är intressant utan det som finns bakom.

Jag vill t ex läsa ett reportage om hur Mikaelgården anställer folk direkt från gymnasiet, och hur dessa unga anställda, outbildade men ändå med ansvar för aspergare och autister, sitter och röker marijuana utanför husen på lunchrasterna och inte bryr sig när eleverna är fulla på dagtid…

Jag har, kort sagt, gjort en del egna efterforskningar efter Rapport-inslaget och bl a pratat med i dag anställda på Mikaelgården. Tragiken har tätnat.

Så ett rep om Saltå kvarn..? Har jag missat något, borde jag intressera mig?

[2008-09-23 21:03]
gothenburg

Mikaelgården ansöker om fritidsverksamhet

Mikaelgårdens Läkepedagogiska institut i Järna bedriver sedan flera år tillbaka grund- och särskola och vill nu också ha ett tillstånd för skolbarnsomsorgsverksamhet för högst åtta platser för barn i åldrarna 7-12 år.

http://www.lt.se/index.asp?kat=st&i1=index_red_2007.asp&i2=1&Id=28966&isp2=hela

[2008-09-23 21:08]
Kjell

…och nu har jag läst Filter-texten! Det var ju tyvärr lite värre än jag trodde. Objektivitet kan vara en dygd, men förment objektivitet är ohederligt och journalistiskt ovärdigt: texten innehåller för många vitala sakfel och märkligt nog inte ett spår av alla de tidigare antroposofer och waldorfelever som hoppat av och i dag är djupt emotionellt engagerade Steiner-kritiker – och inte ett spår av deras tragiska och upprörande vittnesmål, om den bistrare realiteten bakom idealismen.

Filtertexten rapar till största del upp den officiella och putsade fasaden. Ändå ger den en hel del adekvat information som torde verka avskräckande för de flesta, och jag sympatiserar med den journalistiska metoden i sig – att låta såväl historiska fakta som det reportagemässigt registrerade tala för sig självt. Misslyckandet består i alla förbiseenden, varav frånvaron av den stora internationella motrörelsen av avhoppade antroposofer är det viktigaste. Filterskribenten lägger stor vikt vid att ställa »vanligt folks« åsikter om antroposoferna emot dem, gamla 70-talssvenssons åsikter om att »de lever inte som medelsvenssons och äter konstig mat, och luktar konstigt«… men alltså inte ett spår av all förkrossande kritik som finns (dels från vetenskapen, dels alla personligt upplevda skräckhistorier, exempelvis de aningslösa övergreppen på barn och ungdomar med funktionshinder).

Och artikeln rent ut sagt ljuger när den säger att kritiken mot antroposofins kvacksalverier inte hävdar att den är ineffektiv, och att det finns studier som visar att dessa kan ha positiv effekt. Det är en bisarr förvrängning av forskningsläget. Det finns en stor mängd kliniska studier som visar att antroposofin är medicinskt värdelös, och inte en enda studie som visar att den fungerar. DET är fakta.

[2008-09-23 21:23]
epic

håller med dej kjell :)

[2008-09-25 01:31]
gotapetter

På antroposofskolor så ges inga betyg utan eleverna får en muntlig bedömning från läraren om de framsteg som eleven har gjort på skolan.Ämnena eurytmi,form,handarbete,engelska,musik bedöms efter elevens prestation

[2008-09-25 01:43]
gotapetter

Sedan så borde de statliga myndigheterna se till att man höjer kravet på att personal som nyanställs måste ha fullgjort gymnasiets omvårdnandsutbildning med inriktning på vård av funktionshindrade, samt att de uppfyller villkoret att ha personlig lämplighet. Sedan så borde man se till att förbjuda de så kallade bestraffningar som sorgligt nog förekommer fortfarande, som några skribenter berättar om, men sedan se till att det finns en handlings-och säkerhetsplan för hela Stockholms län så att man kan motverka kränkningar som förekommer och att man ser till att barn som går på dessa institutioner känner sig trygga och att de kan delta i det frivilliga arbetet på elevhemmen på samma villkor som personalen, då åsyftar jag på städning,tvättning,matlagning. Sedan så bör man avskaffa de hinder som inskränker elevernas rätt att sköta sin ekonomi,ta med sig stereo,datorer,mobiltelefoner,läsa dagstidningar och vilka böcker de vill utan att bli nekad.

[2008-09-25 11:14]
Kjell

Thebee, dina länkar fastnade i spamfiltret. Jag fann dem sedan så fulla av falska personangrepp och enögda felaktigheter att det kändes olustigt att ha dem här.

[2008-09-25 11:39]
Thebee

”Thebee, dina länkar fastnade i spamfiltret.”

Hm, jag trodde att automatiska spamfilter spärrar misstänkt spam INNAN de publiceras? Både mitt första inlägg med kanske fyra sakligt motiverande kommentarer om Staudenmaier och min andra kommentar med en länk publicerades här ovan innan de försvann.

Att ett automatiskt spamfilter skulle ta bort inlägg först EFTER att de publicerats verkar lite skumt och dålig implementering, skulle jag nog tycka …

Ovan finns ett antal inlägg med länkar varav ett med två länkar, som tydligen inte filtrerats bort av något automatiskt(?) spamfilter, så det verkar inte vara förekomsten i sig av en eller två länkar i ett inlägg som gör att det fastnar i filtret, men något annan oklart?

Är man intresserad av Peter Staudenmaiers skriverier kan man hitta en del om man söker på hans namn på Google.

Dokumentera gärna vad du menar med ”enögda felaktigheter” i vad jag skrivit och på vilket sätt vad Staudenmaier skrivit skulle vara ”icke enögda felaktigheter”.

[2008-09-25 12:17]
Kjell

Thebee alias Sune Nordwall: Du lade in fyra olika länkar i en kommentar, vilket gjorde att de fastnade i WordPress-filtret. Ditt ältande om spam eller inte spam påminner mig om ditt fixerade ältande om Staudenmaier, och hur du fått forumtrådar hos VoF att kantra fullständigt bortom det sakliga. Som här:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=6205&st=0&sk=t&sd=a&hilit=nordwall

Det är alldeles utmärkt att du har en egen sida att fördriva dina dagar med.

[2008-09-25 13:00]
Thebee

Inte så mycket svar på frågan om vad du egentligen menade med ‚Äúenögda felaktigheter√¢‚Ǩ¬ù i vad jag skrivit och på vilket sätt vad Staudenmaier skrivit skulle vara ‚Äúicke enögda felaktigheter√¢‚Ǩ¬ù.

Han är VoF huvudsakliga verktyg i sitt förtal av antroposofin med sin återkommande skenvetenskaplighet i föhållande till vad han anger som ”källor” för vad han skriver. De länkar du inte tillåtit dokumenterar det. Verkar som om du inte gillar det.

Låter som om du deltar i VoFs forum.

”Det är alldeles utmärkt att du har en egen sida att fördriva dina dagar med.”

Ditto?

[2008-09-25 13:30]
Kjell

Sune, dina rättshaveristiska länkar ”dokumenterar” ingenting annat än det som VoF själva redovisar på ett betydligt mer sansat sätt. Du framstår som en enfrågemänniska, dvs drivs av att föra antroposofernas talan från morgon till kväll, vilket gör dig tröttsamt enögd. Du drar dig inte för att förtala och förvränga i det ”goda syftets” namn, och är givetvis själv blind för överdrifterna. Din utmattande kommunikation med VoF säger allt som behöver sägas i frågan. För den som orkar.

[2008-09-25 15:00]
Thebee

Frågan vad ”vetenskap” är har varit en av de saker som intresserat mig mest sen ungdomen och jag tror att jag vet en del om vad det innebär.

Det är just därför det förvånar mig så mycket att exampelvis Sven Ove Hansson, länge ordförande i VoF, i samband med sitt doktorsarbete – http://tinyurl.com/2mtvvw – och just VoF, som en förening som framställer sig som en förening som strävar efter att befrämja förståelsen av vad just vetenskap och vetenskapligt tänkande är, ägnar sig åt respektive kontinuerligt publicerar sån pseudovetenskaplig argumentation som stöd för vad man anser.

Vad Staudenmaier skrivit är en upprepad förolämpning mot begreppet, samtidigt som han återkommande framställt sig som en ”scholar”.

Vad han skrivit under denna täckmantel, och som VoF kontinuerligt stöder och upprepat har publicerat är det nog värsta förtal av antroposofin som någonsin publicerats på svenska.

Men du tycker att jag ska ta en kaffe och tänka på vädret. Visst. Socker till kaffet?

Du rekommenderat VoFs forum. Visst: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=6395

[2008-09-25 15:32]
Kjell

Ja, jag beundrar vissa av skribenterna i VoF-forumet för att de fortfarande orkar bemöta ditt oändliga förtalstjat med annat än oneliners. VoF har ju redan officiellt gett dig ett oerhört tydligt svar. Det du kallar ”förtal” och ”hets mot antroposofin” är en liten obetydlig detalj i det stora hela, ett omvittnat statement i en Schnurre-föreläsning som Schnurre själv senare tagit avstånd ifrån. Det är, såvitt jag förstår, detta som du anser är förtal:

”1994 höll föredragshållaren Rainer Schnurre ett av sina många seminarier på den antroposofiska vuxenskolan i Berlin med den förbluffande titeln ”Att övervinna rasism och nationalism med hjälp av Rudolf Steiner”. Här underströk han rasernas grundläggande olikhet, påpekade de svartas ”infantila” natur och antydde att på grund av alla de rasmässiga olikheterna ”kan inget jämlikt och globalt system skapas för alla folkslag på jorden” och att det därför också var ”utsiktslöst att skicka hjälp till utvecklingsländerna.”

Vittnen har redogjort för detta, och det har publicerats på andra håll långt innan VoF tog upp det. Men, som sagt, Schnurre har tagit tillbaka det, eller påstår sig aldrig ha sagt det. Frågan är vad det spelar för roll? Kolla gärna in hur bloggaren Tobias Str√ɬºck, efter 12 år i waldorfskola, fann sig så inspirerad av Rudolf Steiner att han spunnit vidare på rasläran om de olika människorasernas rangordning:

http://tobiasstruck.blogspot.com/2008/09/jag-har-samma-raslra-som-skaparen-av.html

Jag tar naturligtvis lika starkt avstånd ifrån Str√ɬºcks svammel som ifrån Steiners, men det är onekligen så att det är Rudolf Steiner och antroposofin som inspirerat honom till sin rasism. Varför inte hälsa på hos honom ett tag i stället? Välkommen tillbaka och berätta vad ni enades om.

[2008-09-25 15:37]
Kjell

För att förtydliga för eventuellt andra läsare här, som av ursäktliga skäl inte orkar gå in på alla dessa länkar:

Det jag gav ”TheBee” i och med länken ovan är praktiskt taget ett bevis för att det de facto undervisades i antroposofisk rasism på waldorfgymnasienivå i Göteborg i mitten av 90-talet, dvs vid samma tid som Rainer Schnurres rasistiska föreläsning på vuxenskolan i Berlin. Mönstret är tydligt, och talar inte till Thebees fördel…

[2008-09-25 16:45]
Thebee

Du kan konsten att läsa ser jag(?) – pröva första inlägget i tråden, inte Alicias svammel om saken. I övrigt tycker jag nog samma sak som du om vad Tobias skriver. Och tillåt mig att betvivla att han i Waldorfskolan i Göteborg lärde sig vad han påstår.

[2008-09-27 08:13]
Doc

Jag orkar inte läsa alla inläggen ovan, utan ville bara bryta in med en liten rapport från fältet: Kjell har helt rätt avseende Risperdal. Det är en medicin som är godkänd i Sverige för användning vid allvarlig utagerande beteendestörning hos barn. Eftersom den ofta har biverkningar använder vi den mycket sällan, men jag har patienter där den varit till stor glädje för barn och familj. Men som sagt, den är oftast en sista utväg.

[2008-10-04 21:34]
Weird Science » Mitt förhör med Rapport-reportern som svalde antroposofipropagandan

[…] att ha skrivit det här, om ett erbarmligt SVT-Rapport-inslag som framhöll en okvalificerad antroposofverksamhet som […]

[2008-10-06 02:10]
Sture Snorlarsson

Jag har nu gjort en anmälan till Granskningsnämnden. Jag yrkar på att antroposoferna ska granskas och presenteras i samma ljus som scientologerna nyligen i Uppdrag Granskning, för att väga upp den obehagliga antroposofpropagandan.

Johan – Även om antroposofiska behandlingshem och Waldorfskola inte är samma sak, så är du felaktig underrättad vad beträffar hur denna verksamhet är organiserad och bedrivs, för visst är det samma kärna som driver allt antroposofiskt, nämligen Antroposofiska Sällskapet. Kopplingen är att båda delarna planerats av Steinerhögskolan och bekostats med samma antroposofiska fonder och stiftelser, och att de alltså båda delarna har den s.k. ”andevetenskapen” som utgångspunkt. I min mening är skillnaden mellan behandlingshem och Waldorfskola den, att Waldorfskolan rekryterar medlemmar, medan behandlingshemmen snarare är vinstdrivande. Ledsen om jag gör dig besviken, men hellre det än lurad, eller hur? Och slutligen, Johan, nog för att undantagsfallen är de som inte tar skada av Waldorfskolan. Jag hoppas för dina barns skull att du slutar köpa in dig i Waldorfkonceptet och Steiners sekt, även om det tillslut är enda sättet att rädda dina barn från att gå under när de möter den verkliga världen och det verkliga samhället. Jag hoppas att du är tillräckligt verklig som människa för att förstå det!

Sune – jag kan bara skratta, när jag läser dina inlägg som, som Kjell också antyder, tycks vara en heltidssysselsättning för dig! Du är i sanning ett stycke ohyra! Tyvärr har vårt samhälle idag inget effektivt bekämpningsmedel, så det är bara att hålla till godo, och fortsätta med ditt nonsens, du din stackars sate! Dags för AS att förstå att du gör mer skada än nytta och kasta ut dig snart kanske? Nej, det lär du få vänta på, som oss övriga offer för Steinersekten.

[2008-10-06 08:28]
Om underligheter på Karolinska institutet | Sänd mina rötter regn

[…] lagt ut några frågor och svar som han ställt till en reporter på Rapport. Han reagerade för ett par veckor sedan på ett inslag: Hur djupt kan SVT:s fakta- och nyhetsreportrar egentligen sjunka i det […]

[2008-10-14 10:00]
Weird Science » DN hämtar hela expertpanelen från WS

[…] Filters naiva hållning gentemot antroposofernas kvacksalverier, en diskussion jag inledde här och även följde upp […]

[2009-10-23 01:35]
Boy75

They will discuss critical steps every investigator must know. ,

[2009-11-25 22:27]
agfamatic

jo jag gick själv där under 3 års tid och ja dom hade både religös prpaganda (alla var tvungna att läsa en religös dikt tillsamans i samlings salen varje dag plus att nästan all undervisning hade en religös under ton) och att det förekom bestraffningar vissa lärare var ochså väldigt våldsamma och brukade brotta ner stökiga elever och ta polis grepp.

[2010-04-24 21:40]
Inger Wigestam

Jag har en snart 16-årig son som går i en asperger-klass han är väldigt osocial har svårt med hygien, tillbakadragen .blyg, fåordig, här vill de skicka honom BUP,rektor mm till Mikaelgården, efter allt jag läst får svår ångest att tro på denna skola, behandlingshem ska han inte till som vissa kallar det för, han behöver hjälp med självförtroende och social träning, bestraffningar tror jag inte ett dugg på, det är bara kränkande för individen kommunikation elleri värsta fall time out. Nej denna flumskola kommer jag inte att sända honom till Inger