Weird Science
Wheatleys nya – en alkemisk mix av Tecknarens kontrakt, Picnic at Hanging Rock och Wicker Man…

2013-08-12  

Alla som har sett Ben Wheatleys film Kill List förknippar den med en specifik scen, eller kanske två eller tre, eller … ok, om man, säg, under en öl på krogen eller en fika på valfritt kaffeställe kommer in på Kill List och sällskapet säger: »kommer du ihåg när …«, då vet alla som sett filmen exakt vad det handlar om, tre minuters ren och skär ondska.

Bibliotekariescenen, rätt och slätt.

Filmens huvudkaraktär, yrkesmördarna/torpederna Jay och Gal misshandlar och torterar en bibliotekarie med en hammare till döds. Precis lika vidrigt som det låter och här insinueras ingenting. Kameran glider aldrig undan till fördel för fantasin, icke, här bankas det oblygt och generöst på tills dess att det är över och då är det verkligen över.

Kill List blev något av en succé när den kom 2011 och sedan dess har Ben Wheatley fortsatt att imponera. Aktuell just nu med A Field in England som utspelar sig under det Engelska inbördeskriget på, ja, ett fält i England, där ett gäng överlevare äter svamp, umgås och letar efter en skatt. Det låter väl rätt trevligt? Det är det inte. Svampen är nämligen av det mer magiska slaget, skatten en massgrav och umgänget påtvingat.

En mardröm i svartvitt, experimentellt klippt och tacksamt med strobeeffekter (till och med en gammal hederlig varningstext på fodralet). Ben Wheatleys senaste film är ett märkligt collage av mysticism, ockultism och alkemiskt svammel. Allt varvat med långsamma gåtfulla tabloider sprängfyllda av tolkningsmöjligheter. En blandning av Greenaways Tecknarens Kontrakt, Weirs Picnic at Hanging Rock och, såklart, Hardys Wicker Man. Det är långsamt, frustrerande och suggestivt. Knappast en film för alla, men å andra sidan så är det nog en film för alla som väljer att se den. Man får det man utlovas. Och sedan är det så skönt att äntligen se en film där det känns som om upphovsmännen mer eller mindre gett upp, där man låtit verket spåra ur, eller där verket helt enkelt slitit sig loss från trams som manus, logik och underhållningsvärde.

Det är så det känns i alla fall. Att sedan själva inspelningstekniken verkar ha varit lika flummig som resultatet i sig är också värt att notera. För att lyckas få till den rätta antika looken filmade man till exempel vissa scener med extremt billiga linser av plast som Wheatley själv beställt från Amazon. Kollar man igenom extramaterialet till den brittiska utgåvan ägnas en hel del tid åt denna smått anarkistiska metod: som både Wheatley och hans fotograf tycks älska att prata om. Och visst är det en rolig grej (att använda sig av linser för nitton pund stycket till svindyra kameror) som märkligt nog fungerar bättre i praktiken än i teorin. Vilket man kanske också kan säga om filmen som helhet. Passa även på att se Sighteers, om du nu inte redan gjort det. Det är inte varje dag man får möjligheten att se en Ben Wheatley film på bio i Sverige, eller i en liten del av Sverige i alla fall.

[2013-08-12 09:52]
David L

Väl skrivet. Det som kanske är det bästa man bär med sig från A Field in England är vetskapen om att Wheatley i detta stadiet av hans karriär, när han har två lovprisade filmer (räknar ej med Down Terrace här) i bagaget, och så gör man den här filmen som är hans svåraste men kanske mest fascinerande hittills.

[2013-08-17 11:35]
Pony

Var går den på bio?

[2013-08-17 13:34]
Magnus_B

Skulle chansa på att visningen är begränsad till Sthlm och Gbg, men jag kan ha fel där. I Sthlm går den på Victoria 17.45 och även lör, sön 12.30. Ett skämt!

[2013-08-17 14:12]
Pony

Tack, ska nog kila iväg till Victoria då! Hoppas nya filmen dyker upp på bio också. Blev mest sugen på den.

[2013-08-19 10:57]
p.

tack för tipset, måste se.
men var kill list egentligen en så bra film? jag har funderat på det rätt mycket efter att jag såg den, när jag inte tänkte på scenen med hammaren eller slutscenen, och jag vet inte om det var så mycket mer än chockverkan. det stör mig lite, för det kändes som att jag ville att den skulle vara bättre än vad den verkligen var.

[2013-08-19 15:41]
Magnus_B

Ha ha, P, jag har funderat i exakt samma banor men istället kommit fram till att det inte bara är en rätt bra film utan en väldigt bra film. Förstår vad du menar dock. A Field in England är också chockerande, men på ett helt annat sätt.