Weird Science
Öppet brev till HBO Nordic

2013-03-27  

Hej!

Eftersom jag är ett stort Game of Thrones-fan så förbarmade sig min goda vän Sonja över mig och bjöd med mig på ert stora event den 26 mars. Jag var exalterad. Rory McCann! Premiären på säsong 3! Att få komma och se avsnittet lite i förväg kändes som ett stort privilegium.

En känsla som under kvällen förbyttes i förvåning och avsmak.

»Alltså vadå? Är det här FILMEN Game of Thrones eller? Jag fattar inte, vad handlar det om?«

Följande konversation i kön in till Skeppsholmskyrkan fick mig att ana oråd. Det verkar inte som att det är 200 glada fans som HBO Nordic bjudit in utan 200 törstiga personer som ofta verkar bli inbjudna till sånt här. Det är kändisar, mediafolk, skådespelare, »nöjesprofiler« och så vidare.

Väl inne står det klart att knappt någon verkar fatta vem Rory McCann är. Ingen verkar bry sig. Han får lite halvhjärtade applåder, medan Stockholms creddgrädda (credda?) sippar på sin gratisöl och fipplar med sina mobiler. Seriöst, under avsnittets gång såg jag en tjej som inte kollade upp från sin smartphone en enda gång. Hon sket fullständigt i första avsnittet av tredje säsongen. Varför var hon där?

Anledningen till att jag skriver det här brevet till er, HBO Nordic, är för att jag vill väcka en tanke. Tänk om ni i stället för 200 blaserade innekids hade bjudit 200 glada och exalterade fans? Fattar ni vilken stämning det hade varit? Folk hade kommit dit i kläder inspirerade av serien, de hade jublat som fan – som fans – när Rory McCann klev upp på scenen, de hade ropat saker om serien till Rory som han hade kunnat responderat käckt på med sin härliga skotska.

När avsnittet hade börjat hade ni haft 200 uppmärksamma människor som inte drömt om att kolla facebook under avsnittet, och ni hade haft 200 människor som spridit ordet vidare om hur göttigt säsongspremiären var, och vad det var för känsla i inledningen av Game of Thrones efterlängtade tredje säsong. Det hade varit jubel och applåder. Det hade varit fantastisk stämning. Det hade varit ett event jag hade varit så tacksam över att få gå på.

Nu var det inte ett sådant event. Ingen verkade fatta varför det var ballt. Applåderna efter avsnittet var lite halvljumma. Vilket jag förstår då det var ett insparksavsnitt, det vill säga, man måste vara lite insatt i intrigerna för att faktiskt gilla det. Det bestod av mycket prat och intrigerande som man fattar om man är ett fan till serien, men som är helt meningslöst och ärligt talat tråkigt om man inte sett ett enda avsnitt.

Mitt råd till er, HBO nordic: Byt PR-byrå. Byt till en som förstår att ta till vara på fansen och nördarnas energi och entusiasm, och ni kommer få ett mycket mer givande event. Ett event som kommer ge er mycket mer goodwill och mycket mer cred än några blaserade stureplansprofilers närvaro någonsin kommer generera.

Vänliga hälsningar

Anna-Karin Linder

Ps. TEAM GREYJOY!!!!!. Ds.

[2013-03-27 09:00]
Jack

Men åh vilket fail. Vilket jävla fail. Nå, hoppas avsnittet var bra i alla fall.

[2013-03-27 09:02]
Amanda

Jag såg bilderna på HBO:s facebook sida och kände väl lite som du, förvåning över att det såg ut som precis vilket mingelevent som helst. Ingen vidare målgruppsanpassning?

[2013-03-27 09:29]
Maria Myhr

De borde kontakta EA DICE – jag var på deras Battlefield 4-event igår. En blandning av gäster från både Sverige och utlandet, speljournalister och fans och gamers i en skön röra. Stämningen på topp.

[2013-03-27 09:30]
Sebastian Utbult

Antar att eventbyrån som bjudit in tänker att oavsett hur blasé de här mediapersonligheterna är så har de twitterkonton. Och oavsett om de ens kollar på avsnittet så kommer de twittra om att de är på en fest med massa andra kändisar, och då blir det twitterstorm och bloggbävning!

PS. Jag håller helt med dig.

[2013-03-27 10:25]
Z

Shit va bra. Sthlm måste vara en av de ängsligaste städerna i världen ibland, med alla dessa nödiga tillställningar där samma (exakt samma!) 300 mediahipsters käkar snittar och dricker flasköl på varenda (exakt varenda) gratistillställning som erbjuds. Blasé är bara förordet. Ingen vågar ta ut svängarna. Alla sejfar. Kolla bara på kroglivet. Alla krogar ser exakt likadana ut. Only in Sthlm.

[2013-03-27 12:27]
Johan F

De behöver inte bjuda 200 gråtmilda, överentusiastiska emodrypande fans. Den målgruppen kommer äta upp varje liten scen i serien ändå. Varför konvertera de redan frälsta? Bara genom att veta vilken briefen till byrån var får du redan på om uppdraget var lyckat eller ej. Jag förstår ditt resonemang men det finns inget som säger att HBO ville ha dit fans i hemmasydda särkar á la fanfestival. Dessutom ser det fan inte klokt ut med vuxna människor i höftskynken i centrala Stockholm. Slappna av lite.

[2013-03-27 12:49]
Anna-Karin

Johan F: Varför lägga X antal tusen kronor på människor som inte är intresserade av ens produkt (alltså själva tv-serien?)

[2013-03-27 13:07]
matte

anna-karin: sebastian kanske är något på spåren?

[2013-03-27 13:19]
Bortkastat vimmel » JMW

[…] in på Rigoletto till premiären än den där killen som sjöng i Melodifestivalen 1993. Anna-Karin på Weird Science är inne på samma spår efter sitt besök på premiärvisningen av Game of Thrones säsong 3. HBO […]

[2013-03-27 13:33]
Crille

Johan F har helt rätt. Det backar jag med ett ord: Mediabevakning. Allt är business och eventet gjordes inte för fansen utan för att väcka uppmärksamhet för de som ännu inte är fans. Och jag råkar ha lite insikt i arbetet bakom så där har du ditt svar. Inget att må illa över.

[2013-03-27 13:33]
Micke Kazarnowicz

Det verkar som om det är MSL Stockholm som är PR-byrå. Värt att ha med sig om man ska upphandla i framtiden.

[2013-03-27 13:35]
Lars

Beydelsen av att få ”genomslag i sociala medier” är oftast väldigt överskattad.

[2013-03-27 13:37]
J

Johan F: haha vilken bull ton du har. Jag har dåligt med insikt i eventbranchen, men om briefen är ”tillhandahåll öl mat och mingelutrymme för nervösa idioter i innerstaden” så känns det onekligen som att det är bortkastade pengar för syftet, att sprida serien. Du förstår inte resonemanget för du bryr dig inte o det är lite problemet.

z: word!

[2013-03-27 13:44]
r

Att 100 Alex Schulman-typer som inte ens ser serien twittrar om att de är på en releasefest höjer ju ingenting.

[2013-03-27 15:12]
Ingrid

Vel skrevet!

Dette er et poeng som ble tatt opp i forbindelse med premierene på Sangan om Ringen-filmene i Norge, der fans som hadde ligger i kø i flere uker lagde et spetakkel da det ble satt opp førpremiere for kjendiser og folk som ikke brydde seg en dritt om hverken filmene eller Tolkien.

På grunn av dette ble det faktisk endret! Fansen fikk midnattspremieren, som er den første kinovisningen i Norge, og det er fortsatt slik med de store filmene som folk ligger i kø til.

Så det hjelper å si ifra! :)

[2013-03-27 20:29]
DKay

Johans inlägg har en medvetet aggressiv och provocerande ton, så att svara på det är egentligen bara att svälja betet från ett troll. Men jag väljer aktivt att ändå kommentera det han säger eftersom jag är en så stor nörd. Nej, inte på fantasy och game of thrones, utan när det gäller reklam och marknadskommunikation. Jag kan bara le lite urskuldande åt viktigpettrar som har fel på i stort sätt alla punkter.

Tron att endast ett fåtal twittrande inneprofiler kan skapa en buzz och en synlighet kan man börja med att slopa.
200 ”gråtmilda överentusiastiska fans” som spammar sin facebook med bilder, taggningar och allmänt glada tillrop ger stor exponering. Särskilt om deras ”redan frälsta” vänner som inte var på festen klickar och kommenterar. Detta rankar upp inläggen i facebooks algoritmer och ger extrem exponering genom spridning till fler människors feed. Game of thrones nördarna existerar inte i ett vaccum. Tydligen tror han att folk som gillar fantasy inte har vänner.

Ville HBO ha dit folk i hemmasydda särkar?
Oklart, men om de inte ville det har de inte förstått hur man effektivt använder sig av sina fans. Huruvida det ser klokt ut eller inte kan man ha åsikter om, men det är på det stora hela faktiskt helt irrelevant. 200 pers i höftskynken som springer runt i centrala Stockholm.. DET skapar uppmärksamhet och nyfikenhet på ett sätt en vanlig galapremiär endast kan drömma om.

[2013-03-27 21:49]
Kalle

Här finns en bra podcast med ett samtal med seriens showrunners. De berör ämnet fans på premiär litegrann också.
http://www.grantland.com/blog/hollywood-prospectus/post/_/id/72166/hollywood-prospectus-podcast-game-of-thrones-showrunners-david-benioff-and-d-b-weiss

[2013-03-27 22:27]
p.

väl rutet!
och johan och crille, om det handlar om mediebevakning, vad hände med buzzen?
jag kan säga att om 200 lyckliga nördar brett ut sig över de sociala medierna hade det åtminstone märkt. som det var nu, not so much.

[2013-03-28 12:26]
Tor

Lite sorgligt, tycker bilderna säger allt:
http://www.finest.se/imageGallery/?igid=12270

[2013-03-28 17:26]
Oola

Samma här i Helsinki. :P

[2013-03-28 19:41]
mmmkay

Inte nödvändigtvis byråns fel – ibland har uppdragsgivaren bestämt sig för vad de vill ha på förhan och mäter resultatet enligt algoritmer som bara de själva (om ens de) förstår. Helt riktigt i övrigt, förstås.

[2013-03-29 06:49]
hp

Hahaha, hipsterklicken i Stockholm är verkligen ett sorgligt gäng. Bilderna är som tagna ur partaj…

[2013-03-29 07:33]
Hodor

Hodor. Hodor Hodor. Hodor…

[2013-03-29 12:04]
tomanista

Reklambyråns idé funkade uppenbarligen dåligt då jag inte hört talas om detta tills jag läste här på WS.

[2013-03-29 12:32]
Anna M

Team Stark. Nå nu blev jag pepp på första episoden av säsong tre iaf.

[2013-03-29 14:51]
SweepThe Leg

Mkt bra skrivet!
Hade ingen aning om detta event.
Hoppas att snittarna smakade gott era djävla felklädda, oroliga, okunniga, Kim Kardashian-wannabees.
Blerg!
”I don´t know if they grade it….but coarse?”

[2013-03-30 09:21]
TomasHVM

Du har helt rett, Anna-Karin! PR-byrået tenker tradisjonelt og gjør en ussel jobb. HBO Nordic er del av det, så de gjør også en ussel jobb når de godtar at det skal være slik på deres premiere.

Men SERIEN er bra! Det er viktigst! ;)

[2013-03-30 13:45]
Jonas aka Ogräs

Inte hört ETT ord om detta tills nu vilket bevisar att i alla fall i mitt lilla virtuella hörn av världen, där inga hipsters förekommer, hade eventet noll å ingen effekt.

[2013-03-30 17:19]
Johan F

Lugna er en smula, va. Vilka fanboys. Jössses. Ni måste börja analysera händelser från ett större perspektiv. Någon självutnämnd kommunikationsubergurunörd här ovan häver ur sig om Edgerank, delningar och sociala medierbuzz. Jodå, farbror känner till sånt där. Och visst – om du är ingen alls så spelar sådant där en roll, men höj blicken i detta fall. En kändisfest har helt andra, för er möjligen fullständigt obegripliga, syften än exponering i sociala medier. Glöm det faktum att serien redan har en väldigt genomtänkt SM-strategi, glöm det faktum att sambandet mellan nyttiga idioter som delar länkar och trycker upp sökalgoritmer och faktisk vinst i reda pengar är… i bästa fall tveksam (ROI i sociala medier, läs på lite va – fortfarande ingen som har ett bra svar där). Glöm allt det där. Det enda ni behöver tänka på här är att serien redan är tungt exponerad i de sociala medierna. Fansen kommer knappast missa att stjäla hem första avsnittet till datorerna deras föräldrar köpt till dem på avbetalning, och de kommer knappast vara mindre engagerade denna säsong heller. Det enda ni på allvar behöver fundera på är er egen avund, glåpord och allmänna hat mot de som blev bjudna – och fundera sen lite på om ni själva hade bjudit så otrevliga gäster. Tveksamt va.

[2013-03-30 17:23]
Erik Uppenberg

Bra skrivet, Anna-Karin Linder, och DKay. Nu ser vi fram emot eventbyråns och/eller HBO Nordics officiella svarstal. För ett sådant kommer väl? ;-)

[2013-03-30 19:43]
Anders Rapp

Johan F, du verkar vara en riktig creddpajas som tror att du sitter inne med sanningen. Yttermera känns du väldigt ”von oben” och nedlåtande. Är det relevant om huruvida fansens datorer är köpta av föräldrarna på avbetalning eller inte? Och varför förutsätter du att så är fallet? Spola dina fördomar och kom in i matchen. Håll dig till sakfrågan.

[2013-03-30 23:40]
enderby

@Anna-Karin ”som han hade kunnat responderat käckt på” Responderat????

[2013-03-31 12:02]
Z

JF:
Du verkar verligen vara en oerhört osympatisk figur. Antar att du känner dig rätt träffad av mediehipsterbeskrivningarna ovan och känner dig tvungen att slå tillbaks så drygt och defensivt som du förmår.
Har bevistat alldeles för många dylika gratisätartillställningar, och det är något av det torraste man kan delta i, så dem kan du ha för dig själv.
Det som diskuterades ovan var snarast att det är tråkigt att inte dessa tillställningar tillägnas de som faktiskt uppskattar serien/filmen som tillställningen handlar om, istället för att bara vara ytterligare en ryggdunkarfest för ”innemänniskorna”.

Men den poängen lyckades tydligen flyga mil över huvudet på dig.

[2013-03-31 22:37]
Petite Caja

Jag visste knappt att eventet var, jag hört det nämnas någon gång men då inte uppfattat att det var en riktigt grej från HBO av det. Jag kan inte svara på om HBO fick ut det de ville av kvällen men det borde märkas till nästa event (om det blir något) om de ändrar taktik då.

[2013-04-01 00:55]
Jacob

HBO nordic och deras PR-byrå verkar ha missat en viktig detalj; det är i det närmaste valfritt för tittarna ifall de vill betala för sig eller inte. Någon här ovan i kommentarerna konstaterar att superfansen kommer att titta på den här serien alldeles oavsett hur HBO nordic väljer att sköta sin lansering – och visst stämmer det. Men kommer de samma att betala för sig? Personligen så tror jag att fans som känner sig delaktiga – även om de inte personligen blev utvalda att gå på premiären – också är mer benägna att betala för nöjet.

[2013-04-01 09:48]
R

OT, man måste väl ändå sägs att californication i och med senaste avsnittet är att betrakta som slutgiltligen osebart. Känns mer obehagligt än kul nuförtiden

[2013-04-01 12:43]
Magnus

R, Jo, så sant så sant, det blir inga fler säsonger Californication för min del och jag tyckte ändå att den här började rätt bra!

[2013-04-02 10:11]
nabbe

Californication tåget har spårat ur fullständigt, har varit ur spår rätt länge men nu känns det som ”manus”författarnas kokainstinna porrhuven expoderat.

för övrigt: Johan F..du är sunkig och har otrevlig kall slö människosyn.hoppas du hade kul på eventet.

[2013-04-02 13:53]
Henke

Jag tycker den nya säsongen av Games of Thrones har fått rätt mycket media så något rätt har de gjort.

[2013-04-02 20:58]
Agape

Johan.
Eftersom jag själv arbetar med implementering i organisationer så undrar jag hur du kan se en ROI i det sätt som HBO Nordic arbetar.
Vad jag ser är att HBO Nordic når nivå ett avseende implementering här.
Fast jag väntar med spänning hur du ska visa mig och alla andra hur HBO hamnade på nivå 4 ”ROI i sociala medier, läs på lite va” och inte står och stampar med att dom som var där var nöjda.
Du skriver även ”fortfarande ingen som har ett bra svar där”, det är väl du som ska svara på det, ellor?
Johan, Johan, Johan…Jag väntar.

/A

[2013-04-02 22:19]
Erik Uppenberg

Och så väntar vi på HBO Nordics officiella svar. Hur tänkte de? Uppnådde de sina mål? Vilka var målen?

[2013-04-04 12:22]
Jessica

Jag är jättenyfiken på vad Johans vovve i den här fajten är. Han har dykt upp på fler ställen där fail-nivån på det här eventet diskuteras och dragit samma ramsa åsikter, utan argument. Hade inte Anna-Karin tagit upp det hade jag aldrig hört talas om det här eventet.

Johan, du har uppgett ditt fullständiga namn på flera ställen där du kommenterat. Jag tror nog inte du behöver oroa dig för stalkers och sånt därnt men om din beef är att du var inblandad i eventet så är det nog otaktiskt att förekomma med fullständigt namn under dina klumpiga mot-attacker. Det inger inte förtroende för din process. Du crit-failade ditt save. Kan man säga.

[2013-04-05 16:02]
Mikael

Bra skrivet, Anna-Karin.

On another note: Jag är väldigt överraskad att höra om din allegiance till House Greyjoy. Av alla hus, familjer och bastards, varför Greyjoy? Finns det någon aspekt av familjen jag har missat? Har du nån analys som du kan länka till? Upplys mig gärna.

[2013-04-06 18:24]
Anna-Karin

Mikael: Jag har alltid haft och kommer alltid att ha en fablesse för skurkarna. Det är inte mer komplicerat än så. =)

[2013-04-09 03:02]
Being Micke Kazarnowicz Anmärkningsvärda länkar 8 april 2013 | Being Micke Kazarnowicz

[…] Weird Science » Öppet brev till HBO Nordic Mitt råd till er, HBO nor­dic: Byt PR-byrå. Byt till en som för­står att ta till vara på fan­sen och nör­dar­nas energi och entu­si­asm, och ni kom­mer få ett myc­ket mer givande event. Ett event som kom­mer ge er myc­ket mer good­will och myc­ket mer cred än några bla­se­rade stu­re­plans­pro­fi­lers när­varo någon­sin kom­mer generera. […]