Weird Science
Dear Dexter

2011-11-16  

Du, vi måste snacka. Det känns som att vi håller på att glida isär. Jag kommer på mig själv med att förutspå vad du ska säga, och har alldeles för ofta rätt. Det är som att magin vi hade har smetats bort som festglitter på en måndag morgon – det pirrar inte alls i kroppen på mig längre när jag ser dig intråcklad i någon knivig situation: Jag vet ju att du alltid klarar dig.

När du använder din mystiskt sexigmörka speakerröst känns det numera bara tomt, och ärligt talat – hur kan du vara borta så länge från jobbet hela tiden utan att nån undrar vad du gör? Jag tror helt enkelt inte på vad du berättar för mig längre. Fortfarande ibland vid frukostbordet, så där inledningsvis, kan jag se vad det var hos dig som lockade in mig, som en mygga till kletig gröt. Då när du var precis, exakt och planerad i varje drag och min inre psykolog fortfarande försökte reda ut hur det stod till med din empatiska förmåga. Det var en härlig tid. Men nåt har hänt. Eller kanske har inte tillräckligt mycket hänt, jag vet inte.

Men det här kan knappast komma som nån blixt från klar himmel, eller? Det har varit andefattigt mellan oss ett tag nu. Faktum är att jag långsamt, och utan att nästan ens ha märkt det själv, gått från att vara milt ointresserad till nästintill provocerad av det mesta som har med dig att göra. Jag är trött på alla dina endimensionella jobbarkompisar, på din fuck-fucketi-fuck-fuck-syrra, på din farsa och det som för tillfället är din nya låtsaskompis, må det vara en bilmekare av kött och blod eller en död brorsa.

Mest trött av allt är jag nog på hur du med jämna mellanrum yrvaket kommer ihåg att du är förälder, och det här nyvunna intresset för religion. Jag går helt enkelt inte i gång på det, och egentligen tror jag inte att du gör det heller. Det känns påklistrat. Vi som ändå känt varandra i sex år nu, vi behöver väl inte hålla på med fasader och sån skit? Och de här killarna du snackar om hela tiden på sistone, Travis och Professorn, allvarligt talat? Scenen med hästarna – hur fånig var inte den? Redan första gången de två figurerna dök upp i år kände jag bara hur blodfattigt (ehe) allt har blivit. Bara att säga så: ”It has begun”. Really? REALLY? Om det visar sig att Travis professor bara finns inne i hans huvud så vet jag faktiskt inte vad jag gör.

Men förlåt, jag ska inte vara taskig. Vi har haft många fina stunder tillsammans, och jag vill inte sabba vår relation fullständigt. Vi kanske får acceptera att vi har växt åt olika håll, som det brukar heta. Jag har till exempel lärt mig att se hålen i dina historier lite tydligare. Och så fort du berättar nån detalj som till exempel »professorn gillar brunetter« då tänker jag givetvis på vilka du känner som är brunetter (barnvakten, Deb och Travis syster) för det är ju klart som korvspad att de förr eller senare kommer råka illa ut. Det saknas liksom finess. (Lite av den fanns fortfarande kvar förra säsongen när nannyn oupphörligen lurade mig att tro att hon var skum, bara för att visa sig vara det bästa villospåret någonsin.)

Nä, vi ältar inte detta vidare, va? Jag kommer nog undvika att träffa dig ett tag nu, det känns lite för färskt. Men på sikt kommer det säkert att lägga sig, och jag kommer se dig som gamla goa Dexter igen.

Vi kan väl vara kompisar helt enkelt?

PS. Litar på att du inte hittar på några dumheter på grund av det här. Jag vet ju var du har dina verktyg, dina blodberlocker och var du brukar dumpa kropparna. Om något skulle hända mig skickas allt jag vet i ett kuvert till polisen. Nä, inte till Deb, utan nån som kan lägga ihop ett och ett och finna att det blir två.

[2011-11-16 08:24]
r

Bra att nån tog upp det här. Dexter har verkligen känts torftigt den här säsongen. Den sämsta hittills faktiskt. Spänningen uteblir, man älskar inte längre karaktärerna.. osv.

[2011-11-16 08:26]
r

Masuka har varit sämre än nånsin också. Sidospåret med hans ”sexiga” elev var riktigt plågsamt att se snarare än roligt som det var tänkt.

[2011-11-16 09:18]
s

Tycker denna säsong är riktigt bra faktiskt. Harrisondelen är inte min kopp te, det erkänner jag, men det är jävligt spektakulära mord och jag tycker inte övriga karaktärer känns tråkiga alls. Tror det handlar mer om att de flesta har utvecklats från s1, men hade de inte gjort det så hade man ju bara blivit uttråkad. Därför jag inte kollar på How i met your mother längre, t.ex. Exakt ingenting har hänt i serien på femtielva säsonger. Dexter förnyas mer, tycker jag. Gillar man inte det så får man väl gå vidare. Tror man tröttnat långt tidigare ifall det inte var så.

[2011-11-16 09:46]
johan,karlskrona

Dexter har väl aldrig haft något större djup eller kvalitet (serien, inte snubben) men det här är inte den sämsta säsongen, det var 2:an eller 3:an när Michael C Hall var orange som republikanernas kongressledare och kanterna på fakebrännan var synliga. Jag tycker EDKs upptåg är spektakulära och hade gärna sett mer av apokalypsens ryttare. Däremot var senaste avsnittet skit. Brorsan borde fått stanna i dåtiden, han var mer ointressant som spöke än pappsen och storyn, jakten på EDK tappade fart.

[2011-11-16 09:52]
Rickard.

Jag har inte sett Dexter sedan säsong tre. Jag tror jag tröttnade någonstans utan att inte riktigt förstå varför, och sen har jag helt enkelt inte tagit mig tid att komma ikapp.

Eller, när jag tänker efter, så vet jag faktiskt varför. Efter första säsongen kände jag ett sådant Dexter-sug att jag inte orkade vänta. Jag läste första boken, och suget blev bara större. Andra boken kom ut, jag sträck-läste den, och tammefan vad bra det var!

Varken Deb eller poliserna i serien betedde sig som korkade stereotyp-nollor.
Dexter själv var riktigt psykopatiskt, men ändå riktigt enkel att gilla. Den gick en perfekt balansgång och den här hollywood-censuren om att huvudpersonen egentligen måste vara en genuint stand-up-guy-trots-att-han-är-en-psykopatisk-mördare uteblev. Jag blev så förälskad i Dexter (no homo) att jag faktiskt tröttnade på TV-serien. Den höll inte måttet längre. Jag räknade dagarna till bok #3 och….

Besvikelsen. Med stort B. Även om karaktärerna fanns där, spänningen, så förstörde själva handlingen och ”temat” i boken allt.

Likt en tjackpundare försökte jag ta mig tillbaks till TV-serien. Den hade ju gått ett helt annat spår! Förhoppningsvis skulle inte de som skrev serien göra samma tråkiga sell-out som Jeff Lindsay.

Men det gick bara inte. Allt var så tråkigt. Förutsägbart. TV-Dexter är en ärketönt gentemot karaktären jag läst om i boken. Och nu hade hans skapare förstört även honom.

Jag vet inte vart jag vill komma med det här. Men jag tror det finns en poäng någonstans… Kanske såhär: intala er själva om som att TV-Dexter är det bästa som finns att tillgå. Alla kategeorier. Själva vidden utav berättande. Något annat kan endast leda till besvikelse.

[2011-11-16 11:05]
Jocke/boningen

jag stängde av efter ”I dont know what hammer time is, I don’t even know how it differs from normal time” för att sedan aldrig återvända.

Jag sakanar seiren som handalr om en kille som är helt emosionellt driven men övertygad om att han inte har några kännslor….

[2011-11-16 11:06]
D

Tycker Dexter peakade med den fantastiska Trinity-säsongen men det är fortfarande en klart sevärd serie och den här säsongen tycker jag är ett lyft i jämförelse med den förra som var lite av en besvikelse. Jag hoppas att det bara blir en säsong efter denna hursomhelst och att det hela slutar med att Dex åker fast.

[2011-11-16 11:59]
KG

I efterhand kan man se att beslutet att döda Rita var ett stort misstag. De har inte lyckats följa upp eller utnyttja den storyn överhuvudtaget. Förra säsongen var minst sagt ojämn, och denna säsong spretar åt alla möjliga håll. Framförallt senaste avsnittet var en lågpunkt i serien.
Om jag inte har helt fel bytte de showrunner efter säsong 4 och än en gång inför denna säsong. Skulle gissa att det är en av orsakerna till den dalande kvalitén av Dexter.

[2011-11-16 12:33]
Kjell

Håller i princip med. Men får i princip ändå ut rätt mycket av serien. Som jag just nu mest ser för Colin Hanks skull, nu när även bilmek-Jesus dog (hans monolog inför en andäktig Dex i sjukhusväntrummet för ett par veckor sedan var uppslukande bra).

[2011-11-16 12:40]
rotv

Vad är det du ser i Colin Hanks, Kjell? Jag tycker hans roll är extemt platt och extremt icke-trovärdig.

[2011-11-16 12:56]
matte

Jag tycker att vi alla bör skatta oss lyckliga för att vi inte bor i Miami. Måste vara fler seriemördare per capita där än någon annan stad i världen

[2011-11-16 13:19]
Public Equity

Jag hoppas han åker fast. Tror det skulle kunna skapa en fantastiskt story, och sedan spelar det ingen roll om han blir frikänd eller ej. Det skulle skapa så mycket känslor och ta tillbaka spänningen från tidigare säsonger. Han har klarat sig undan för mycket för att det ska vara intressant längre. Jag skulle uppskatta om någon liten slumpgrej gör att han åker dit, det skulle vara så skönt typiskt.

[2011-11-16 13:24]
Kjell

rotve: Ja, rollen är rätt värdelös. Jag älskar mannen/skådespelaren Colin Hanks! Det är på ren fan-nivå, alltså. Han var så sjukt bra i The Good Guys förra året, en av mina absoluta dramedyfavoriter de senaste åren.

[2011-11-16 13:24]
Kjell

matte: Miami är USA:s Midsomer?

[2011-11-16 14:37]
Thomas Renhult

Jag tyckte att det var ett genidrag att låta brorsan ta över pappans roll! Serien håller absolut toppnivå enligt mig.

[2011-11-16 14:39]
Thomas Renhult

Däremot tycker jag att The Walking Dead är väldigt ojämn. Flera karaktärer är lika nyanserade som Jan Guillous, och det är inte menat som beröm.

[2011-11-16 14:46]
Kjell

Tycker också att det var ett roligt grepp att låta brorsan göra en stand-in för farsan, kopplat till Dexters behov av att bryta sig fri under en roadtrip, köra för fort, headbanga vid ratten och skjuta hejvilt genom bilfönstret – och fint att han tog upp farsan som liftare på hemvägen. Sämre dock att göra hans uppdykande till en cliffhanger…

[2011-11-16 15:51]
Tommy

Det känns trist att ge upp en serie man investerat så mycket tid i och gillat så mycket, men nu är det nära… Jag tror inte jag skulle sakna någon av karaktärerna (förutom Dex själv) om dom försvann, och flera av dom är enbart jobbiga, som tex LaGuerta som bara tycks vara kvar för att dyka upp och plåga Deb.

Över huvud taget pågår det inte mycket polisarbete eller tänkande på avdelningen förutom av nykomlingen (ännu en platt karaktär) och ”rockstjärnan” Dexter.

[2011-11-16 16:38]
Nekromanen

Och den här säsongen som började så bra… Tror som många andra att Dexter är bortom räddning. Han är inte intressant längre. Uppskattade trots allt American Gothic referensen i senaste avsnittet, apsnyggt!

[2011-11-16 16:54]
Jens

Håller med. Det är urvattnat nu. Tänk om Dexter blivit tagen på bar gärning när han dräpte John Lithgow. allt hade slutat på topp. Satan vad bra Trinity-säsongen var.

En fråga till Christina. Varför tycker så många som delar kön med Deb att hon är helt fruktansvärd? Visst, jag började också bli lite trött på allt ”fuck” men kunde inte låta bli att gilla när hon tog i så det skrek om det med ”I don’t give a fuck who you fuck, but don’t fucking fuck with my investigation you… fuck!”.

[2011-11-16 17:29]
Rebecca

Jag har övergett Dexter helt och hållet. Jag tyckte förra säsongen blev för mycket och numera så ser jag hellre på Homeland..

Skriv gärna om senaste Homeland avsnittet, var ju helt awesome, jag satt som klistrad vid teven..

[2011-11-16 17:40]
r

Oj vad olika man kan tycka. Just Deb är ju den enda karaktären jag fortfarande gillar på riktigt i Dexter. Jag tycker hennes språkbruk är en väl integreread del av hennes personlighet, och att de tonat ner det lite (de gjorde mer en grej av hennes ”fula mun” i tidigare säsonger)

[2011-11-16 19:21]
mxm

Dexter är förmodligen den sämsta serien jag tvångsmässigt laddar hem, i sällskap med The Simpsons. det är väl för fan ingen tvekan om att Professorn är ett hjärnspöke, det förstod en från säsongspremiären. typiskt Showtime att köra serier i botten (se: Weeds).

[2011-11-16 20:50]
Christina

Jens, det är precis tvärtom – jag har älskat Deb så innerligt, särskilt hennes tvära kast mellan det bräckliga och det hårdkokta. Men jag tycker inte hon har fått utvecklas och komma nånstans som karaktär. Och sen tycker jag att det är löjeväckande att en vass snut som Deb inte skulle fatta misstankar om sin brors milt sagt underliga beteende.

[2011-11-16 21:53]
Bemp

Konstigt att dom inte på den där statistik-hearingen berörde att av de mest bisarra morden i USA de senaste 50 åren har uppskattningsvis 90 % begåtts i Miami de senaste fem åren.

[2011-11-16 22:26]
matte

mxm: hur förklarar du då bilden på professorn som polisen släppte till tidningarna? Och Quinn och Angels samtal med professorns fd flickvän?

[2011-11-16 22:32]
D

Att professorn har levt är naturligtvis självklart men förespråkarna för teorin att han är ett hjärnspöke menar att han är död och nu existerar i huvudet på Hanks Jr bara. Lite som Dexters farsa och brorsa gör i dennes huvud.

[2011-11-17 12:50]
Tompa

Något jänkarna är världsmästare i. Antingen att döda serier innan dom kommit igång eller hålla liken igång med konstgjord andning tills ingen bryr sig längre. Dexter kommer gå det senare ödet till mötes. Otroligt att en serie med ett sådant begränsat format kan hålla på så länge.

[2011-11-17 13:07]
Bemp

Ja, det är onekligen riggat för professorn som spökfigur. Hans lugn inför Hanks missar och tvivel är ju rätt oförståeligt annars. Bekom det honom det minsta när ”horan” kom undan? Dexters brorsas uppdykande var väl också tänkt att plantera grejen ytterligare. Fast sett till Hanks karaktär känns det rätt soppigt tycker jag. Samtidigt som han velar och grubblar och tomtar runt rent allmänt är han alltså supermålmedveten och iscensätter de här raffinerade prylarna med yttersta precision…? man får ju en känsla av att han knappt kan knyta skorna själv.

[2011-11-17 13:20]
Kjell

Bemp: Just det senare ser jag inget som helst ”logiskt problem” i, det är ju ett skolexempel på multipelpersonlighetsthrillerarketypen…

[2011-11-17 14:23]
Thomas Renhult

Kjell, du brukar ju alltid bli tillfrågad om du inte ska skriva om den och den serien. Nu blir det min tur att fråga, något om Sons Of Anarchy på gång?

[2011-11-17 14:55]
Kjell

Senaste Sons var svettigt bra, men hinner inte skriva nåt på ett tag. Drar på liten semester om en timme.

[2011-11-17 15:00]
Thomas Renhult

Sällan har termen ”hålla någon i ett hjärngrepp” varit mer befogad, oerhört spännande! Jag ser fram emot text senare, ha en bra semester!

[2011-11-19 18:15]
Molly

Hela Sons-säsongen är hittills absolut lysande, antagligen den bästa och sista?
Sanslöst undergångsdrama.

[2011-11-19 18:18]
matte

Molly: Kurt Sutter har upprepade gånger sagt att det kommer minst två säsonger till, men att finalen i den här säsongen skulle passa som final till hela serien

[2011-11-20 22:48]
Bine

Christina: Känner precis som du den här säsongen. Har glömt att titta. Eller, Dexter har fått vänta på sin tur och flyttar hela tiden ned. Ser hellre både The Walking Dead och Person of Interest, trots att jag inte gillar dem. Hoppas på ett lyft.

Hur är House? Ligger efter.

[2011-11-21 11:42]
Kjell

House? Börjat lite svagt, om än intressant, för att förra veckan skjuta iväg ett av de bästa avsnitten ever!

[2011-11-21 12:23]
Bine

Kjell: Spännande! Jag har bara sett säsongsstarten. Sen avvaktat för att se om du skulle skriva (The First Rule of Weird Science, du vet!), men knappt ett ord. Måste så klart se, men inte riktigt än.

[2011-11-21 12:45]
matte

Kjell: Var det patientbiten eller sidospåren som gjorde att du gillade senaste House så pass mycket? Eller en kombo? Tyckte personligen att det var rätt mediokert, och är mer kär i avsnittet innan med ”the betting pool”

[2011-11-21 14:23]
Kjell

matte: Alla spåren var ju så oerhört fint sammanbundna! Och då tyckte jag ändå att avsnittet var kändes måttligt engagerande från början. Var tvungen att se om från början, mer koncentrerat, när jag sedermera upptäckte hur fantastiskt välskrivet det var.

[2011-11-21 17:03]
Christina

Bine, även jag har halkat efter på House. Jag skyller det på Hulu som fördröjer njutningen med åtta dagar. Det är intressant hur det växlar det där med vilka serier man först kastar sig över. Just nu är det Parenthood för mig. Men NI SER JU INTE PÅ DEN! (obegripligt)

[2011-11-21 17:30]
Kjell

Jag kastar mig över Homeland, Work of Art, Revenge och X Factor UK – måste ses direkt.

Min jobbigaste fördröjning just nu är Enlightened.

[2011-11-21 17:53]
Christina

Ja gud HOMELAND! Jag krälar tillbaka in i min håla och ser den direkt. (För övrigt måste jag lägga till Fringe, Community, The Good Wife)

[2011-11-21 18:04]
Kjell

Visst har The Good Wife kommit tillbaka starkt på sistone?

[2011-11-21 18:17]
Christina

Jag tillhör ju dem som inte riktigt att tycker att frun varit på villovägar utan mer på upptäcktsfärd… Men ja, nu är det starkt. Och så imponerad över hur de lyckas lyfta in nya biroller! Enda risken är väl att – som, tror jag, Sepinwall skrev – Marguleis blir överglänst.

[2011-11-21 21:20]
Christina

För övrigt: Härlig kommentarstråd hos Ken Levine om vilka serier hans läsare lagt ned och varför. Dock massiv spoilervarning för den som inte sett senaste två avsnitten av Homeland.
http://kenlevine.blogspot.com/2011/11/what-shows-have-you-canceled-lately.html

[2011-11-21 21:25]
Kjell

Underbar tråd, vi får göra nåt liknande på WS!

[2011-11-21 23:50]
Molly

Helt hooked på Enlightened!

[2011-11-22 09:41]
johan,karlskrona

Tänk bort avsnitt 7 av Dexter, jag har kastat det. Bara glöm det. Med avsnitt 8 kom lite av spänningen tillbaka. Det är inte Breaking Bad eller The Wire klass såklart, men det var väl aldrig meningen? Enkel kioskdeckarunderhållning och lite bättre, lite mer intressant än CSI-klonerna.
Kan ni inte skriva lite om Boardwalk Empire? En bra serie och en spännande historielektion. Sons of Anarchy klarar definitivt av ett par säsonger till. Förresten, Walking Dead är bra.

[2011-11-22 11:02]
Kjell

Gillade också senaste Dexter. Säsongen är faktiskt riktigt genomtänkt och välskriven, problemet är att det sedan inte blivit riktigt konsekvent genomfört i fråga om slutmanus och regi. Hela den förmodade grejen med fantasispöket Geller är riktigt bra, och förminskas inte alls av att vi tittare ser det som inte Dex ser. Har svårt för kritiken att något är uselt bara för att det är mer eller mindre lättgenomskådat. jag visste att Bruce Willis var ett spöke fem minuter in i Sjätte sinnet (tanken kom strax efter att han fått skottet i magen…) men inte stod och föll filmen med det.

[2011-11-22 13:12]
Bine

Mina favoriter just nu: Homeland, Work of Art och Fringe.
Släpandes: Dexter och House.
Största besvikelsen i höst: Person of IntereZzzt. Vill verkligen gilla. (Såg första avsnittet igen, nu när det började på Canal+. Bra pilot, andra tittningen.)

[2011-11-22 13:15]
Bine

Glömde, slentriantittar på: The Walking Dead. Lex zombies.

[2011-11-22 14:19]
r

Om nu verkligen Geller är en fantasifigur så blir ju Colin Hanks karaktär betydligt mer logisk. Då är han ju typ ”den goda sidan” av dr jekyll/mr hyde och således kan den endimensionella snällheten förklaras och få ett djup.

[2011-11-23 10:46]
Dennis

Boardwalk Empire tittar jag fortfarande på, av någon anledning. Det är förvecklingar fram och tillbaka, men mest känns det som serien står och stampar på samma ställe.

Boss däremot, senaste avsnittet gillade jag starkt.

[2011-11-23 12:31]
matte

kjell: Så Revenge är bra? Såg en tiominutare och fick direkt intrycket av att det var någon slags lökig gata-möter-lyxliv i stil med O.C. Kanske måste ge hela piloten en chans

[2011-11-23 14:23]
Kjell

matte: Man fastnar i det direkt. Svårt att sätta fingret på varför. Uppslukande lyxsåpa.

[2011-11-23 16:30]
Thomas Renhult

Trots att David Simon har gjort några av de bästa och mest berörande serier jag har sett stod jag bara ut med tre avsnitt av Treme när det började gå på Svt, de flesta karaktärerna är mest påfrestande. Är den värd att ta upp igen?

[2011-11-24 11:07]
hp

Är det bara jag som får huvudvärk av alla logiska kullerbyttor i House den här säsongen?

Först sitter han i fängelset, sen blir utsläppt oklart varför, sen har han anställda som inte är anställda men ändå ger sjukvård och utför avancerade ingrepp, såvitt jag förstår således utan gällande försäkring. I USA.

Consider my disbelief unsuspended.

[2011-11-24 11:38]
Kjell

hp: Vintage House, helt enkelt. Hela serien har varit en strutsig intellektuell lek.

[2011-11-24 13:33]
matte

hp: Chi Park var ju anställd av sjukhuset sen hon introducerades, fast på neurologavdelningen, och jag antar att fängelse-läkaren också anställdes i någon form av Foreman så fort hon dök upp; men att storyn fokuserade på om/när de skulle lyckas bli en permanent del av just House’s team. Ungefär som ”expedition robinson” tävlingen mellan 30 läkare (cutthroat bitch, mormon-killen mfl.) efter att hela teamet upplösts ett par säsonger bakåt. Och att han släpptes ut var väl egentligen inte särskilt konstigt? Dels så var ju brottet han begått ngt han faktiskt kunnat undvika fängelsetid för överhuvudtaget om han velat, dels så var den enda anledningen till att hans parole försvann att han (utan tillåtelse från den klyschigt och hjärndött stränga överläkaren) faktiskt räddade livet på en medfånge. Sen har han ju som sagt fotboja och villkorligt, så det är ju inte direkt så att de öppnade portarna och gav honom en enkelbiljett till Maldiverna. Jag köper åtminstone allt som hittils hänt. Mitt enda frågetecken är varför Wilson aldrig hälsade på honom på kåken?

[2011-11-24 16:37]
Molly

Thomas Renhult: Treme är som bakgrundsskvalmusik ungefär, man har ingen aning om vem, vad, hur eller varför och det spelar inte heller nån som helst roll.

[2011-12-05 15:34]
Thomas Renhult

Tack Molly! Då lägger jag nog min tid på något som kräver mer av tittaren.