Weird Science
Den ljusnande framtid är inte vår

2011-06-22  

För att vara en serie om framtiden så handlar Falling Skies väldigt mycket om rötter och ursprung.

Som med de flesta postapokalyptiska skildringar är det en berättelse om att börja från noll. Och i vår egen samtid, som rör sig allt mer mot det artificiella – syntetiskt smaksatt mat, fejkade dokumentärfilmer, okända »vänner« på Facebook – så kommer det alltid finnas en lockelse i att reboota hela skiten.

Därför: katastroffilmerna. Därför kommer blockbusterformaterade översvämningar, jordbävningar, atomexplosioner, zombierevolt och all annan undergång man kan tänka sig att fortsätta kännas relevant. Inte för katastroferna i sig, utan för vad som finns på andra sidan ödeläggelsen: en chans att bygga något nytt. Tillbaka till ursprunget.

Det postapokalyptiska samhällsbygget kan ju varieras helt efter eget tycke och smak. I sitt huvud får man leka gud och i bästa fall se världen omdanas och projiceras i widescreenformat.

Vilket för oss till Falling Skies.

»Vad överlever vi för? Vad handlar överlevnad om? Handlar det om att klamra sig fast och försöka skjuta några utomjordingar, eller att skapa en värld för våra barn samtidigt som vi funderar på hur vi ska sparka ut utomjordingarna från vår planet?« sa medproducenten Mark Verheiden i en intervju med Hollywood Reporter, för dem som nu mot all förmodan missat poängen med TNT:s Spielberg-producerade sci fi-drama om invaderande aliens.

Rent sociologiskt tar Falling Skies välbekanta vägar. Mänskligheten är förpassad till en hobotillvaro och här råder samma arma Frostmofjällska resursbrist som i Terminator eller The Road: man måste nomadvandra mellan gömställena och raida snabbköpens lagerlokaler i jakt på proviant.

Det är inget nytt, men det är perfekt för att etablera Falling Skies överlevnadstema: det är lika snålt med förtröstan som med föda i framtiden. Människorna jagas som råttor i söndersprängda villaförorter; att serien berättas i presens och utan stämningsstörande tillbakablickar förstärker bara den akuta känslan, den ständiga på flykt-paniken.

Med människosläktet hängande i en skör tråd så blir våra rötter och släktband ännu viktigare – återigen, för den som missat det: det handlar om ursprunget. Faktum är att hela serien sparkar igång med ett collage av barnteckningar och prepubertala voiceovers som berättar hur de extraterrestriella otäckingarna kom och utplånade föräldrar och familjer.

Det är ett smart – och väldigt Spielbergskt – grepp eftersom oförståelsen inför utplånade huvudstäder och människor som mejas ner blir så mycket större för ett barn som får sin oskuld brutalt undanryckt under fötterna. Och som vanligt kan vuxenvärlden delas upp helt binärt mellan de som förstår de unga och de som inte gör det: »De är mer än bara ätare!« som Moon Bloodgoods karaktär motiverar deras existens för den brydde militärchefen i början av avsnitt två.

På vissa plan handlar Falling Skies handlar så mycket släkten att det gränsar till familjetragedi, med klädsamt skäggige fadern Noah Wyles ena son satt i koncentrationslägerliknande arbete av utomjordingarna, och nästfödde sonen som frihetskämpe. Det första avsnittet avslutas sedan något övertydligt med två barn som turas om att hatta runt på en waveboard medan de vuxna tårmilt bevittnar den återvunna oskulden och leklustan hos deras frön.

Men på något sätt tror jag ändå att scenen behövs. För även om seriens budskap och sociologiska kärna kan se rätt ostig ut i text så är det just här den befäster att det faktiskt är en serie om framtiden: våra barn.

[2011-06-23 00:12]
r

inledningsscenen var mycket, men den var verkligen inte smart. såg aldrig klart på haveriet, men fanns det te x kvinnor i denna framtidsvision?

[2011-06-23 16:03]
matte

r: Yes, det fanns det. Några riktiga bad-asses dessutom

[2011-06-28 15:56]
Bine

Ep 3 var inte tillräckligt dåligt för att jag ska sluta titta men så himla bra var det inte.

[2011-06-28 16:04]
Kjell

Va! Tyckte det var klart bättre. Eller, åtminstone lite engagerande i form av pur simpel spänning. Coolt slut med den ”trådlösa” kontakten mellan Scary ET och harness-grabben!

[2011-06-28 22:12]
mattias

Kjell: grymt offtopic men är rätt nyfiken på vad du tyckte om mentalist-finalen och om det, i mitt tycke, lysande valet av skådis till red john rollen.

[2011-06-29 00:59]
E-mannen

Min största besvikelse med piloten (egentligen avsnitt 2) var att det så snabbt skulle blandas in bråk mellan människogrupperingar.

Varför kan det inte göras en serie som handlar om Människor mot Aliens istället för det mycket tråkigare och mer uttjatade ”Grupp goda människor” mot ”Grupp galningar som plundrar” (med aliens i bakgrunden)?

Varför i jösse namn tog inte ”kriminella Galningen” tillfället i akt att joina den feta motståndsrörelsen bara? Han skulle ju onekligen vara uppskattad med sin nya kunskap om aliensarna? Varför för böveln skulle han bråka som en barnunge ”neeeeeee, jag vill vara sjääääälv! Och jag vill ha er .50 Cal.. .buhu. . ”.

Jag kan ha visst förlåtande mot sådana plots om de byggs upp ordentligt med schismer inom grupper eller nya grupper som försöker komma överens men inte lyckas (tänk Pegasus i Battlestar Galactica), men jag vill då se att de släpper allt sånt skit när det vankas aliens att banka.

Jag vill se en serie som går ut på att när aliensarna kommer så betyder inte det att alla människor blir tossiga och egoister utan då går vi fan samman och blir bättre som helhet än vad vi redan är (helst utan för mycket starspangledbanner-viftande utan gärna med internationella samarbeten)!

Har nu sett S01E03 också och som tur är så verkar det inte spelas allt för mycket på ”kriminella looters gäng” aspekten, men den ligger och lurkar i bakgrunden som ett hot.

[2011-06-29 10:48]
Bine

Kjell: Jag blev besviken på harness-grejen med radiostyrda kids. Osäker på varför. Måste fundera lite på det. Men kontakten mellan Scary ET (är så extremt trött på aliens som insekter…) och harness-grabben funkar för mig.

E-mannen: Jag tror att det är spot on, om samhället skulle braka så skulle det helt klart finnas X antal banditer som har egna små förbrytarsamhällen. Precis som i verkligheten, väl?! Varför skulle han vilja vara en del i samhället då, helt plötsligt? Han får ju helt plötsligt en extra fördel, menar jag.

[2011-06-29 18:57]
San

Håller inte med E-mannen, en serie som bara handlade om människor mot Aliens skulle bli rätt platt, som en sorts krigspropagandistisk aktionrulle. Ser man i händelser av stora krig typ WW2, så är det väl ungefär vad som hände, en del var opportunistiska, andra inte.

Sen är det ju en amerikansk serie som får 90% av sina inkomster från den amerikanska marknaden, jag kan förstå att man inte seglar i väg till Kina, Indien eller Sverige för att det skulle bli för kostsamt och inte nödvändigtvis tilltala tittarna.