Weird Science
Folklighet som affärsidé

2011-02-18  

Att titta på SVTs nya produktion Dansbanan i Täfteå får mig att vilja parafrasera Doktor Kosmos: Är det på låtsas eller är det på riktigt?

Jag syftar inte på att händelserna skulle vara styrda eller påhittade (vilket de förstås till viss del är, dramaturgin trumfar med lätthet autenciteten i sådana här serier) utan på själva upplägget. Programmakarna behöver inte älska dansbandskultur, men tar de den på allvar? Är syftet med Dansbanan i Täfteå att med vänliga ögon skildra deltagare av en folkkultur, eller att exotisera?

Berättartexten är försiktigt neutral, och läses upp med dialekt – för att undvika känslan av Stockholmare på safari får man förmoda – men det tar inte bort faktumet att det finns en underliggande avsikt med varje berättelse, och att detta inte är något undantag. Från första bildrutan blottar serien strupen likt en vänligt undergiven hund: Här finns väl inget att ogilla? Vi lovar, vi är jättesnälla! Men det insmickrande tonfallet blir gradvis mer passivaggressivt – speakern säger inte rakt ut att Signars fylla är pinsam, men hans äventyr under dansbaneaftonen visas upp med illa dold skadeglädje. Nu pratar han för högt och är för känslosam! Nu springer han in på damtoan! Nu flirtar han olämpligt med en främmande dam!

I min fördomsfulla hjärna tänker jag mig tre målgrupper för Dansbanan i Täfteå: Lantisarna som föväntas känna igen sig i Kristoffers bilfixande och Ragnhilds egensinniga pyssel, de något mindre lantliga, boende i säg Borlänge, som kan se ner på bönderna och känna sig urbana i jämförelse.

Och så har vi de postironiska storstadsborna. De som aldrig i sitt liv skulle lyssna på dansband, men som njuter ända ner i hjärteroten av de härligt genuina Täfteåbornas äventyr med mopeder och bugg. Kungsholmare och Södermalmsbor som tittar på landsbygdsreality som om det var en lappkåta på Skansen.

När jag tänker på den sista gruppen ser jag Peter Settmans ansikte framför mig. Han som leder Dansbandskampen och Så ska det låta, och vars produktionsbolag Baluba ligger bakom Dansbanan i Täfteå. Peter Settman som säkerligen hellre skulle skjuta sig i foten än förfesta till Matz Bladhs (om det inte sker ironiskt), men som tycks ha ett varmt och innerligt engagemang i Folklighet. Som abstrakt begrepp. Som affärsidé.

Det går alldeles utmärkt att som utomstående ställa sig på lågstatuskulturens sida – men det går inte samtidigt som man flinar åt deltagarna. Vet Baluba själva på vilken sida de står?

[2011-02-20 13:46]
Blubb

Som Ullared-serien på femman alltså?

Och »Peter Settman […] tycks ha ett varmt och innerligt engagemang i Folklighet. Som abstrakt begrepp. Som affärsidé.« är den precist klargörande förklaring till varför jag inte står ut med karln jag inte själv klarat formulera.

[2011-02-21 11:06]
Tweets that mention Weird Science » Folklighet som affärsidé -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Marta Axner, Martin Lindstrom. Martin Lindstrom said: Folklighet som affärsidé: Att titta på SVTs nya produktion Dansbanan i Täfteå får mig att… http://goo.gl/fb/9gNgd […]

[2011-02-21 14:03]
Andreas

Välkommen hit Johan Croneman!

[2011-02-21 15:04]
Peter

Borlänge? Något mindre lantliga?

[2011-02-21 16:06]
Peter Östborg

Exakt! Det finns liksom alltid en underliggande exotiserande ton, men i Dansbanan i Täfteå försöker de liksom dölja tonen på något sätt, men ibland lyser Ullared-känslan igenom.

http://desmondinatutu.se/2011/02/09/dansbanan-i-taftea-%E2%80%93-svts-ullared/

[2011-02-21 16:50]
Erik

Hej där. Intressant skriver men jag håller fortfarande inte riktigt med i sak. Längre svar i gamla postens kommentarer.

http://denomhet.blogspot.com/2011/02/kultur-manniskoforakt.html

[2011-02-21 21:52]
michaelkorine

Medelklassen är den stora målgruppen. Folk som pluggat lite, garvar åt tubsockor och loafers, bor i mellanstora städer och i Stockholm men utan att vara hipsters.
Inte särskilt intressant, så fokus hamnar istället på den lilla grupp som analyserar och skriver om fenomenet i sig.

Dvs vi som skriver här och dom cyniker vi anstränger oss så för att med precision beskriva.

Till denna lilla utstuderade grupp hör även programmets skapare men inte dess publik i stort.

[2011-02-21 23:06]
P

Är man smart mediahipster i Sthlm innerstad så kanske man gärna vill se en ”idé” och uttänkt plan i dålig smak, även där den inte finns? Då kanske man gärna som mediehipster tror att allt man inte gillar, men som ändå får plats, handlar om ironiska tacklingar och frosseri i ”thacky” – fast det helt enkelt är så att en jävla massa människor – på riktigt! – älskar dansbandsmusik? Jag misstänker att det kan vara så. Den smak som mediahipsters har dominerar den borgerliga offentligheten i dagstidningar, radio osv – men den speglar inte alltid den stora massans smak och åsikter. Det glöms bort ibland. När tidningarnas recensioner av musik domineras av new-york-indie och avancerad hiphop lyssnar svensson på Hammerfall och vikingarna. Men det speglas liksom inte. Skilda världar kan man säga.

[2011-02-22 14:58]
Bemp

Men varför förutsätts Peter Settman ha nån sorts mer raffinerad smak bakom casha in-intresset? Han har av allt att döma högst ytliga (om ens några) musikpreferenser, vilket hans tafatta hummanden till standardtrudelutterna i ”Så ska det låta” tydligt visar. Tror han lyssnar på Matz Bladhs och tycker det är trevligt.

[2011-02-22 15:45]
Kjell

Exakt, Bemp! Eller rättare sagt, du har helt rätt i huvudtesen men sen drar du det för långt åt motsatt håll i stället…

Det intressant att Settman provocerar så många medvetna hipsters/anti-hipsters till så många fåniga ytterligheter. Det mest ”folkliga” i sammanhanget är dock vad ”folk” tycker, och ”folk” tycker i allmänhet jävligt mycket om Peter Settman. Som givetvis inte lyssnar på ”Matz Bladhs” bara för att han har allmänt enkel och folklig musiksmak (är det inte mest hängivna dansbandsnördar som diggar sånt?), det man kan utläsa av Så ska det låta är att Settman är vanligt, folkligt, icke-ironiskt ”musikalisk”, dvs kan både sin Taube och vishistoria, och sina rock- och soulklassiker. Som det anstår en folklig musikalisk icke-hipster-programledare för Så ska det låta. Inte många tävlande eller tittare skulle svara rätt om programmet körde följdfrågor på Matz Bladhs…

[2011-02-22 16:45]
P

Så Kjell, du antyder alltså att de som lyssnar på dansband tillhör nån sorts smal och nördig subkultur? Jag tror dansband är större än du tror. Varför skulle Vikingarnas ”kramgoa låtar” annars producerats i en miljon uppföljare?

[2011-02-22 16:53]
Kjell

P: Absolut inte! Dansband är stort. Jag är uppvuxen i dansbandsland, folk i min närhet diggade Ingmar Nordströms och Streaplers. Men inom dansbandskulturen finns det även en kil av nördism. Det folkliga när jag växte upp var att gå ut och dansa, och köpa ”Kramgoa låtar” eller ”Saxparty”. Matz Bladhs evighets-LP-serie, tror den hette ”Leende danslåtar” (?), var det ju bara ”nördarna” som köpte.

[2011-02-23 16:30]
Thomas Renhult

Apropå dansband och inte själva diskussionen:
för några år sedan var det en musikprofessor som i Debatt hävdade att de som sade sig inte tycka om dansband bara gjorde sig till och ville vara märkvärdiga. Elitism och intolerans inom det folkliga nämns sällan men är förmodligen lika utbredd där som bland popnördar, de som gillar klassisk musik etc

[2011-02-23 16:31]
Thomas Renhult

Har förresten hipster blivit ett modeord? Man stöter på det rätt ofta nu för tiden.

[2011-02-24 00:52]
Micke

Som umebo (Täfteå ligger på cykelavstånd från stans ytterförorter) stör det mig mest att vare sig Svt:s hallåor eller produktionsbolagets speaker (dalmas, hälsinge?) ids uttala Täfteå som det uttalas av de medverkande själva (och alla andra här omkring) – med längre förstavokal och kort slutvokal, ungefär som Solna, Växjö eller Malmoe. Alls inte med kort betonad startvokal som i t.ex Åsele, Umeå, Piteå, Luleå etc. Vet inte varför det är så, men flera småbyar längs västerbottenskusten (Sikeå, Bygdeå, Lögdeå) uttalas på samma sätt.

Apropå berättarrösten – som ju inte har något dialektalt gemensamt med Täfteborna – så skorrar den i mina öron halvfalskt, i brist på personlighet. Jämför med Fredrik ”värsta språket” Lindströms resor genom landet, där hans dialekt blir en del av hans personlighet – och medvetet (öppet och ärligt) bidrar till imagen av storstadsbo-söker-landsbygdens-språk. Här undrar man mest varför denne Mr. X åkt vilse hit och va f-n han har med täfteborna att göra?

Sen är väl programmet i sig inte särskilt lyteskomiskt; snarast tvärtom i ljuset av all annat märkligt som får sändningstid?

[2011-02-24 01:09]
P

Thomas: Ja, ”hipster” har blivit ett modeord. Så till den grad att det börjat vattnas ut. Jag är själv delaktig i överutnyttjandet – men dessvärre är det ju ett användbart begrepp som saknar någon riktig ersättare.

[2011-02-24 06:42]
San

Micke

Växjö uttalas iofs inte med kort ”ä” i småland. Annars är det en intressant poäng med berättarrösten, trodde själv han var från trakten.

[2011-02-25 03:38]
UncleKaiser

@P
Nej, ”hipster” är för länge sen ett skällsord.
Förslagsvis åldrade, felvaggade f.d indiekids med uppförsbacke till dagis, ofärgat LEGO och STOR kunskap om obskyra saker.
Erkänner du att du t.ex älskar Michael Bay-filmer, har du en ovän för livet, på ett väldigt ohumoristiskt sätt.
Annars berömmer hipstern sig själv med en stor dos av s.k ironisk humor.
Eventuellt en bipolär stereotyp.
Har ”elitistisk” smak när det gäller musik, film, konst och dylikt.
En obehaglig person rent allmänt.

Man skulle väl kunna säga att dom köper sina kläder på frälsningsarmen, har små fula glasögon för ”effektens” skull, och deras kroppsfett inte överstiger 3%, men det är nog att begränsa sig.
Då skällsordet har blivit så mkt bredare nuförtiden….
Hipstern Chuck Klostermann, beskriver hipsters ganska bra…Lästips.

[2011-02-25 15:12]
Thomas Renhult

Tack för infot! Trodde att hipster var något bra.

[2011-02-25 15:37]
*

Uncle Kaiser: Får jag kalla dig Börje Lundin?

[2011-02-26 12:00]
UncleKaiser

*
Kalla mig vad du vill, öknamn, snälla saker, vad du vill…bara lite roligt för min del att peta lite i sidan på pompösa posörer.

[2011-02-26 13:54]
Hodden

”…läses upp med dialekt – för att undvika känslan av stockholmare på safari…”? ”…med den lokala dialekten…” menar du nog, för stockholmska är i sig en rätt kraftig dialekt.

[2011-02-26 21:33]
mxm

15 skribenter men inte en uppdatering på över en vecka? är det jul i sverige eller?

[2011-02-27 04:42]
Joakim

borde komma något om de de senaste house-avsnitten (den både bildliga och själsliga svärtan i förrförra och det förra som typ bara var genialiskt rakt av..) samt dagens supernatural. metaavsnittens metaavsnitt!! skulle vilja gå så långt som att ropa ”tvhistoria”.

[2011-02-27 10:34]
Kjell

mxm: vi har inte riktigt hämtat oss än efter nedsläckningen förra veckan då vi dessutom först fick signaler från webbhotellsupporten att hela vår sajt var raderad. Det blir snart bättre.

[2011-02-27 15:51]
Micke

SR:s Medierna med lokala journalister, alternativa täftebor, rätt uttal och mycken kritik (ca 19:30 in i programmet)

[2011-03-01 22:21]
Anders E

Micke, tack för länken. Jag saknar ord för hur less jag är på att precis alla Norrlandsskildringar man ser mest påminner om den felande länken mellan ”Barna från Frostmofjället” och ”Den sista färden”.

[2011-03-18 01:17]
delatkitg

Hej där. Jag har försökt att hålla mig utanför dessa snack om vad som är bra eller dåligt i denna produktion. Men nu kan jag inte hålla mig längre.

1.
Jag fattar inte varför alla från Täfteå med omnejd envisas med att tro att det ska handla om deras by. Det sägs ju nästan lite för många gånger att det just inte handlar om deras by utan FOLKET som kommer till dansbanan. Hela tiden betonas att det är folk som åker från andra ställen till just dansbanan.
2.
Det handlar inte om danskulturen eller dansbandskulturen. Vem har sagt att det ska göra det? Det är inramningen. Det sägs också en massa gånger.